Tényleg ekkora a baj az ingatlanpiacon?
2022. december 03. írta: I Love Buda

Tényleg ekkora a baj az ingatlanpiacon?

 

nevtelen_1540_788_keppont_5.jpg

Hónapok óta érkeztek a jelzések ingatlanosoktól, befektetőktől, ingatlanpiaci szereplőktől, hogy drasztikus változás várható. Ahogy az lenni szokott, rengetegen éreztek késztetést arra, hogy megnyílvánuljanak, kifejtsék a véleményüket. Eljutottunk addig, hogy egyszerű Facebook posztokban műkörmösök, személyi edzők, szakácsok is elemzik a piacot, természetesen a legszélsőségesebb végkifejlet megjósolására ragadtatva magukat. 

Káosz, katasztrófa, összeomlás vár az ingatlanpiacra, szerintük, legkésőbb januárban. Olyan címet is olvastam, hogy eladók néznek farkasszemet a vevőkkel. Komolyan, olyan mintha csak a két szélsőséges helyzetben lehetne gondolkodni. 

 

Kidurran-kidurrant az ingatlanlufi?

Ezt hallom, olvasom a leggyakrabban. Amikor egy egy beszélgetésen, konferencián megkérem az illetőt, hogy definiáljuk a lufi fogalmát, akkor az még menni szokott. Vékony, sérülékeny gumiburok mögött, levegő, vagy viccesebb esetben hélium. Kipukkadt és nem marad semmi. Akkor ezt most helyezzük az ingatlanpiac kontextusába. Hát ez már ritkábban sikerül. Nem is értelmezhető így.

A kőkemény matek 

A KSH adatai alapján ,2011-ben 87 730 tranzakció valósult meg magánszemélyek között, míg 2021-ben ez a szám, majdnem a duplája 160 678 megvalósult adásvételt mutat. 2014-től folyamatosan remek számokat produkált a piac, de az emelkedés nem volt folyamatos. A táblázatból az is jól látható, hogy elég hamar sikerült megközelíteni a felelőtlen devizahitelezés csúcsévét, 2007-et, illetve az is, hogy a 90 00 körüli számot azért hozta a piac minden évben, a válság időszakában is. Az is érdekes, hogy a járvány beköszöntekor, a korlátozások első percétől kezdve, az volt az általános vélemény, hogy most aztán vége kidurran a lufi (mi más). Nem árulok el titkot, nem így történt.

Mi történt a valóságban?

Ehhez képest a KSH adatai alapján, 2007 óta nem valósult meg annyi tranzakció magánszemélyek között, mint 2021-ben, tehát a covidnak nem volt igazán nagy hatása az értékesítések számára. A negatív előrejelzés ellenére, az elmúlt évben csúcsszámokat produkáltunk.

Miért jó az ingatlanosnak, ha összeomlást prognosztizál? 

Szabad szemmel is jól látható, hogy csökken az ingatlanközvetítők ingatlanállománya, aminek ezer és egy oka van. Ingatlantulajdonossá vált egy olyan generáció, akik már készség szinten kezelik a számítógépet, a közösségi médiát, nem okoz gondot megszerkeszteni egy hirdetést, bátran próbálkoznak az értékesítéssel. Őket nem nagyon lehet meghatni rossz minőségű fotókkal, pár szavas leírásokkal készült hirdetésekkel. Nagyon jól látható a következő számok alapján is.

Ezek a számok is árulkodóak

A legnagyobb ingatlanos portálon, 868 eladó lakást hirdetnek Budapesten a II. kerületben, magánszemélyek és ingatlanosok együtt. 

A két legnagyobb ingatlanos hálózat közül, az egyiknél194-re, a másiknál 117-re kaptak értékesítési megbízást. Természetesen itt előfordulhat, hogy ugyanarra az ingatlan értékesítésére mindkettőjüknek van megbízási szerződése. Ez még nem is annyira árulkodó, de amennyiben megnézzük az egyik leggyakrabban jóslásokba bocsátkozó Balla irodák tulajdonosát, illetve az ő 43 irodából álló hálózatának  portfólióját, akkor ott már nagyobb a probléma. Összesen 7 darab II. kerületi lakás tulajdonosa látta bennük a megoldást.

Az természetes, hogy amikor felteszed a hirdetést és ötpercenként csörög a telefon, akkor nem lesz motivációd arra, hogy szakembert keress meg. Viszont, ha kicsit döcögősebben megy, senki nem hív, nem érdeklődik az eladó házad, lakásod után, akkor átgondolod ezt a lehetőséget is. Az is benne van a pakliban, hogy egy picit megpróbálnak ezekkel a szakértőnek álcázott cikkekkel bizonytalanságot kelteni benned, mikor lassuló piacról, nehezebb értékesítésről beszélnek. Az teljesen természetes, hogy hamarabb keresel magadnak segítséget, ha azt látod, hogy nehezebb dolgod van.  Ráadásul ez a kommunikáció, ha folyamatosan csak ez jelenik meg, egy nagyon picit még a piacra is hatással lehet.

Félre ne értsd, nem azt mondom, hogy semmi nem változik, hiszen ez érezhető, de pánikra nincsen semmi okod. 

Az elmúlt héten zártam le egy olyan ingatlannak az értékesítését, ami a hendikepes kategóriába esik. Három hét alatt ment el, felújítandó állapota és konvektoros fűtése ellenére, egymillió körüli négyzetméter áron.  Igazából annyi volt a konklúzió, hogy az árazás, a marketing, sokkal fontosabb volt, mint eddig, de megjött a vevő, értelmezhető időn belül, tehát működött.

Amennyiben most szeretnél eladni valamilyen ingatlant, arra azért érdemes figyelned, hogy az a fajta értékesítési stratégia, hogy feltesszük kicsit magasabb áron és a piac majd utoléri, nem fog működni. Kelleni fog a jó árstratégia és az ellenállhatatlan marketing. Amennyiben ezt meg tudod oldani, akkor jelenleg is simán találsz vevőt az ingatlanodra. Ha ez gondot okoz, keress egy jó szakértőt,(természetesen örülnék, ha engem) ő biztosan megoldja.

 

Milovecz Laci

budai ingatlanközvetítő

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebuda.blog.hu/api/trackback/id/tr1717993894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etniez 2022.12.05. 00:53:19

A második kerület nem a leg árérzékenyebb piac, nem szabadna országos szintű konzekvenciákat levonni belőle.
Továbbá, a 2022-es számok már nem olyan szépek, mint a 2021-es, ugye?

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.12.05. 08:51:54

@Etniez: Szia, a II. kerület azért jött szóba, mert ott dolgozom. A 2022-es adatokat nem tudjuk, persze igazad lehet, hogy nem lesznek annyira szépek, mint az előző év.
A lényeg az volt, hogy a covid alatt is rengeteg jóslás látott napvilágot, de nem emlékszem olyanra, amikor valaki azt prognosztizálta volna, hogy a legjobb évünk lesz.
Nem merek jósolni, de személy szerint a 2021 is nagyon jó volt nekem, de a 2022 még annál is jobban sikerült.
Ha az én kis mikrovilágomból következtetek, akkor akár jobb is lehet mindenkinek, amit őszintén kívánok is.

Andy73 2022.12.05. 09:59:26

Teljesen természetesen nem áll le a piac, ahogy a 2008-as válság után sem állt le, mert valahol mindenkinek lakni kell. A kérdés inkább az, hogy milyen áron kelnek el az ingatlanok. Az is igaz, hogy a Covidnal sem az jött be, amire a többség számított, hanem az ellenkezője, mert az árak tovább emelkedtek. Ennek azonban az is az oka, hogy a kormányok rengeteg pénzt nyomtattak válságkezelés címén, ami mára hatalmas inflációhoz vezetett. Éppen ezért most nem is kell csökkeni az ingatlanáraknak ahhoz, hogy a reál értékük csökkenjen, ahogy a fizetések reálértéke is. Bőven elég, ha stagnálásba váltanak az árak, vagy ha nem emelkednek annyit, mint az infláció, különösen az élelmiszerek és az energiaárak.

Andy73 2022.12.05. 10:05:01

Egyébként annyira elszálltak az ingatlanárak, hogy egy korrekció már nagyon is időszerű. De ez inkább csak viszonylagos korrekció az infláció miatt, illetve valószínűleg az árak tovább szóródnak majd az ingatlanok adottságai szerint.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.12.05. 10:25:09

@Andy73: Alapvetően tökéletesen egyetértek Veled. De pontosan azért nem mernék jósolni és ezért nem hiszem ,hogy van értelme mert annyi sok változó befolyásolja a piacot, annyi érdek ütközik, hogy nem hiszem, hogy ezt bárki úgy átlátná, hogy abból pontos előrejelzést adna. Régi vesszőparipám, hogy 2008 előtt senki sem szólt, hogy mi várható, csak jött a káosz.
Amit a túlárazásról gondolsz, azzal vitatkoznék. Egyszer ezt kérdezték a tőzsde volt elnökétől, Szalay-Berzeviczy Attilától, aki egy nekem abszolút érvényes gondolatot említett.
Csak a végkövetkeztetést írom, mert elég hosszan beszélt róla: A világ legélhetőbb országai közé tartozik Magyarország, elég sokan jönnének ide élni és ők az itteni ingatlanáraknál többet is tudnak és akarnak is fizetni. Hogy mennyire igaz, az írásban említett vevők Irániak voltak.

Andy73 2022.12.05. 11:21:29

@I Love Buda: ezzel egyetértek. És a demográfiai problémák miatt nem is baj, ha jönnek olyan külföldiek, akiknek pénzük is van, tehát legálisan. A gond az illegális migráció, de ez egy másik téma, és ezzel a kormány is tisztában van.

Andy73 2022.12.05. 11:30:56

@I Love Buda: az árak csak a magyar fizetésekhez képest szálltak el, a nyugati ingatlanok árait még nem érték el, de erősen közelítik.

blaubner 2022.12.05. 12:25:19

mi a külföldi benchmark? ha nálunk tavaly 160 ezer tranzakció volt, az a lakosság létszámának kevesebb mint 2%-a.
más országokban milyen adás-vételi számok, illetve változások vannak, nem ismered véletlenül?
csak kíváncsi vagyok, hogy nálunk máshogy mozog-e a piac vagy belesimulunk a nemzetközi trendekbe.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.12.05. 12:31:32

@blaubner: Hát erről nem gyűjtöttem információt, illetve nem is biztos, hogy érdemes ezt önmagában vizsgálni, hiszen az európai országokban nagyon más a saját, illetve a bérelt ingatlanokban élők száma.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.12.05. 12:33:20

@Andy73: Ok, de legyünk őszinték, a válság alatt sem az volt jellemző, hogy az átlag bérből élők vettek lakást a belvárosban, Budán, illetve a frekventált helyeken.

Andy73 2022.12.05. 13:13:25

@I Love Buda: azért máshol is élnek emberek, és ingatlant is vásárolnak, ha tudnak. Mindig is Buda volt a legdrágább, de az ottani áremelkedést általában követte a többi fővárosi kerület és a vidéki nagyvárosok is, csak persze valamivel szolidabban, de az átlagos vevőknek mégis túlzott mértékben, ezért egyre nagyobb hitelekre volt szükség, amit egyre nehezebben finanszíroznak.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.12.05. 13:19:31

@Andy73: Ebben is igazad van, de azért azt se felejtsük el, hogy az emberek nem a fizetésükből, vásárolnak ingatlant, hanem az esetek nagyobb részében támogatást vesznek igénybe. Ebből az következik szerintem, hogy a támogatás formájától és annak a feltételeitől erősen függ az ingatlanok ára, leginkább abban a szegmensben, akikről te beszélsz. Igazad van, ez két teljesen más kör.

Andy73 2022.12.05. 21:44:57

@I Love Buda: nem hinném, hogy az esetek nagyobb részében vesznek igénybe támogatást az ingatlant vásárlók, de erről biztos vannak kimutatások.
Az biztos, hogy sokan úgy gondolják, mint te, és például amikor a CSOK-ot bevezették, rögtön megemelték az árakat 10 millaval. Ettől azonban nem lett mindenkinek 3 gyereke, és nem is vállalt be mindenki annyit. Az új építésű ingatlanok ára aztán a használtak árát is magával húzta, pedig azokra elenyésző mértékű támogatást lehet felvenni.

Leopold20 2022.12.06. 08:44:35

Annak is lehet majd örülni, h ha ezek a támogatások megmaradnak.
Tipp: Jó lokációjú, jó állapotú ingatlanok ára emelkedik/stagnál (=reál értéken csökken), minden más valszeg nominálisan is csökkeni fog.
süti beállítások módosítása