Barkácsolt felújítás, csökkent ingatlanérték, erre figyelj!
2024. május 24. írta: I Love Buda

Barkácsolt felújítás, csökkent ingatlanérték, erre figyelj!

 

_1699ffd1-0512-4b4f-bc98-b36add9d8dad.jpg

Ma már nem úgy néz ki az ingatlanpiac, hogy meghirdetem a házamat, lakásomat, hátradőlök, várom a vevőket, akik mára egyre kevesebben vannak. Alacsonyabbak a tranzakció számok, leginkább azok az ingatlanok kelnek el, amiket jól áraznak be az eladók, illetve minél kevesebb hibával rendelkeznek.

A leggyakoribb hiba:

Az egyik leggyakoribb hiba, amit egy ingatlantulajdonos elkövethet, a rosszul sikerült barkács felújítás.
Magunknak újítottuk fel, a férjem, vejem, sógorom ért hozzá, ők csinálták. Az egész pályafutásom alatt nem volt olyan, hogy egy hasonló módon felújított ingatlanban nem lett volna valami komoly probléma.

Íme egy példa:

A családban nincs villanyszerelő, de van aki már állt burkoló mellett , festeni pedig mindenki tud
. Ezeket a munkákat el is végzik, de a vezetékekhez nem nyúlnak, marad az elavult régi. Tegyük fel, hogy valóban parádésan sikerült a felújítás. Az új tulaj nyilván cserélni fogja a vezetéket, tehát neki kell majd kifesteni, rosszabb esetben a parketta, járólap is bukó, de a csempét is biztosan cserélni kell.
Elégettél egy-két millió forintot, értéknövekedést nem sikerült elérned, illetve az időd is elment.

Egy rosszul sikerült kísérlet, esettanulmány

Néhány évvel ezelőtt eldöntöttük, hogy saját kezűleg festjük ki a nappalit. Jó buli lesz gondoltuk, spórolunk és olyan lesz, amilyet mi szeretnénk. (ez jött be a legkevésbé)
Az internet tele van inspiráló DIY (Do It Yourself) videókkal és blogbejegyzésekkel, amelyek lépésről lépésre bemutatják a folyamatot. Az egyszerű festési munkálatokat kiválasztva, magabiztosan vettem kézbe az ecsetet. Az első nap még lelkes voltam, de hamar rá kellett jönnöm, hogy a valóságban a munka sokkal nehezebb, mint ahogy azt a videókban láttam. A festék nem fedett egyenletesen, a falak helyenként foltosak maradtak, és a szélek sem lettek tökéletesek. Pár nap után hívtam egy festő ismerősömet, hogy van e ideje, mert segíteni kellene. Miután jóban vagyunk pár nap elteltével meg is jött a megbeszélt időpontban és kijavította azt, amit mi elrontottunk. Persze lehet, hogy te ügyesebb vagy, de tőlünk ennyi tellett.

A barkácsolás hibái: Így veszik el a vásárlók bizalma

Amikor eljön az idő, hogy eladd az ingatlant, a potenciális vásárlók rögtön észrevették a hibákat. Az egyenetlen festés és a rosszul elvégzett részletek azonnal elriasztják őket.
Mindenki arra gondol, ha a látható részek ilyen állapotban vannak, milyen lehet a rejtett problémák állapota? Ez a bizalomvesztés komolyan befolyásolta az eladás sikerét, és végül jelentős árengedményt kell adnod, hiszen az ingatlan nem felújított, maximum közepes állapotú a piacon, tehát kategóriát nem ugrottál a vevők szemében.

Miért válhat kockázatossá a DIY?

A legtöbb barkácsprojekt szakszerűtlen kivitelezése abból adódik, hogy hiányzik a megfelelő szakértelem és gyakorlat. Az internetes útmutatók nem mindig adják vissza a valódi kihívásokat és buktatókat. Például a festésnél a megfelelő technika, az anyagok kiválasztása és az előkészületek mind meghatározóak a végeredmény szempontjából. Tapasztalatból mondom úgy, hogy én aztán tényleg kifaggattam a festékbolti eladót. Egy elrontott festés nem csak esztétikai problémát jelent, hanem az ingatlan egészének állapotára is rossz fényt vet.

A javítások további költségei

Egy másik eset is tanulságos lehet. Egy megbízóm úgy döntött, hogy saját kezűleg cseréli le a konyhapultot. A telepítés során azonban nem sikerült megfelelően rögzítenie az elemeket, és a pult instabillá vált. Amikor kötöttük a megbízást én láttam, hogy kicsit furcsán áll, kicsit megmozgattam, hát nem volt stabil. Rákérdeztem, hogy mi az oka ennek az állapotnak, hát saját kezűleg próbálta megoldani egy barátjával, így sikerült. Elmondtam, hogy ezt jeleznünk kell a vevőknek, ők pedig bele fogják számolni az alkujukba, ha egyáltalán tesznek ajánlatot.

Ha mindenképpen egyedül szeretnéd megoldani a felújítást, tervezés és felkészülés

A sikeres projekt kulcsa a megfelelő tervezés és alapos felkészülés. Mielőtt belekezdünk egy projektbe, érdemes alaposan utánajárni a folyamatnak, és ha szükséges, szakmai tanácsot kérni. Az anyagok kiválasztásánál ne a legolcsóbb megoldást válasszuk, hanem a minőséget részesítsük előnyben. de én azt gondolom, hogy csak akkor vágj bele, ha ezer oldalról is túlbiztosítottad magad.

Szakember bevonása

Ha bizonytalanok vagyunk a saját képességeinkben, ne habozzunk szakember segítségét kérni. Egy profi mester sokkal gyorsabban és precízebben elvégzi a munkát, és így elkerülhetjük a későbbi problémákat. Sőt ő garanciát is vállal a munkájára.
Bár ez elsőre nagyobb kiadásnak tűnhet, hosszú távon sokkal költséghatékonyabb lehet, mivel elkerülhetjük a hibák javításának költségeit.

Összegzés

Az ingatlan értékesítése során a rosszul sikerült barkácsprojektek komoly akadályokat gördíthetnek elénk. A potenciális vásárlók számára az ilyen hibák bizalomvesztést okoznak, és végső soron csökkenthetik az ingatlan értékét. A sikeres DIY projektek kulcsa a megfelelő tervezés, a minőségi anyagok használata és a szakemberek bevonása, ha szükséges. Tanulj mások, akár az én hibámból és készülj fel alaposan, hogy elkerüld a barkácsolás csapdáit, és sikeresen értékesítsd ingatlanodat.

 

Milovecz Laci

Budai ingatlanközvetítő

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebuda.blog.hu/api/trackback/id/tr4118412709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2024.05.24. 20:43:23

Eltérő tapasztalatokról tudok beszámolni. Én építkeztem úgy jósok éve. 2001-ben kezdtem, és később elég sok évig tartott, amíg a "rutinos szakemberek" elgányolt munkáit visszabontottam, és helyrehoztam. Persze értem én, hogy nem minden fakezűnek javallott az ingatlanon végzett munka, de egy valóban jó szaki megérkezéséig akár a szakma is elsajátítható, és elvégezhető megfelelő minőségben, ha valakinek van egy kis műszaki vénája.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2024.05.24. 20:49:21

@F.M.J.: Mondjuk nem mondunk ellent egymásnak, azt azért hozzátenném, hogy tényleg nem láttam a 15 éva alatt olyat, ami kifogástalan lett volna.
Olyat viszont sokkal többet, hogy remek szakemberek csodát csináltak.
Abban nem igazán hiszek, hogy meg lehet tanulni egy szakmát pár nap alatt.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2024.05.24. 21:08:25

@I Love Buda: Nem szeretném degradálni a klasszikus építőipari szakmákat, de mivel túl vagyok saját célra két lakásfelújításon, egy építkezésen, családon belül saját kivitelezésben egy tetőcserén, egy leégett ház újáépítésén, egyik gyerekem számára egy teljes felújításon, egy másikénak egy könnyűszerkezetes építésén, és mindezt úgy, hogy ugyan műszaki pályán dolgozok, de nem magasépítésben, szóval úgy vettem észre, hogy egy-egy szakma hétköznapi szaki szintű elsajátítása nem vesz többet igénybe két hétnél, a többi csak gyakorlás.
Így tanultam meg a gázszerelésen, és a hálózati bekötéseken kívül szinte mindent, ami egy családi háznál előfordulhat. Mióta beleástam magam ezekbe a dolgokba, messziről kiszúrom a selejt munkát. Észreveszem, ha a fal hullámzik, ha a sarok nem merőleges, látom a burkolólapkiosztásból, hogy profi csinálta, vagy barkácsolták, stb. Nagyon sokat fejlődik az ember, ha saját kezével végez el munkákat.
Azért vágtam bele, mert maximalista vagyok. Nem elégszek meg a szakik tákolásával. Ha már egyszer megvettem a megfelelő minőségű anyagokat, akkor szeretném őket megfelelő minőségben beépítve is tudni.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2024.05.24. 21:16:33

@F.M.J.: Akkor elképzelhető, hogy Te vagy az üdítő kivétel.
Nem akarok pikírt lenni, de a barkácsfelújítok is többnyire ezzel érvelnek. Ha belegondolsz festő és festő között is óriási különbség van.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2024.05.24. 21:45:12

@I Love Buda: Jó, hogy pont a festő példát hozod. Valamiért utálom a lötyikkel végzett tevékenységet. Talán mert a végén el kell mosogatni. :) Mindegy. Valamikor régen, amikor még a legénylakásomon dolgoztam, és az sk munka egyetlen oka az anyagiak voltak, elég sokat kínlódtam vele. Akkor még a meszelés volt az elterjedt színezővel keverve. Nem akart takarni, nem akart tapadni, felszedte a glettet (akkor még sima gipszből készült), szóval nekifeküdtem a szakirodalomnak. Rászántam egy sovány napot, elolvastam, és megértettem a lényeget, az összefüggéseket, az anyagok jellemzőit, a mész gipszre gyakorolt hatását, az optimális anyagsűrűséget, meg hasonlókat, és a második helyiség már nem volt sokkal rosszabb, mint a festő produkciója, a harmadik meg már kevésbé is volt csíkos, mint az övé. Azt még meg kell jegyezni, hogy akkor még a korongecset volt a divat. Ehhez képest manapság henger van, meg előre kikevert és beállított vödrös festék. Ha valaki meg tudott tanulni mésszel ölt gipszel glettelni, és korongecsettel festeni, akkor a mai lehetőségekkel a lakásfestés gyerekjáték.
Valóban kell hozzá egy kis műszaki érdeklődés, de egyáltalán nem atomfizikáról van szó. Az, hogy laikusoknak nem megy, nem meglepő, de hogy a szakik sem képesek minőségi munkát végezni, már kifejezetten aggasztó.
Manapság meg tudnám fizetni a szakembert, de nem bízom rá, mert nézni sem jó, amit csinál. Sok esetben a feladatot sem értik, és önképzés helyett az egyetlen általuk ismert megoldásról próbálják elhitetni, hogy az az egyetlen járható út.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2024.05.25. 10:12:03

Tényleg rengeteg igazság van abban amit írsz, akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a legjobbak valószínűleg Bécsben javítják a vízvezetéket, festik a nappalit.
Mégis magam mellett érvelek, azzal a kitétellel, hogy a kiválasztásnál, a referenciáknál sok mindent meg lehet előzni a problémák közül. Mondom ezt úgy, hogy több lakást vettem, újíttattam felés adtam el. Az nagyon szomorú, amikor megkeresnek egy értékesítéssel és látom, hogy menne van a pénzük, a munkájuk, az idejük és mínuszokat csináltak. Rengeteg ilyet látok, nagyon sajnálom is őket. Persze igazad van, lehet, hogy ők a mesterrel sem jártak volna jobban.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2024.05.26. 11:53:38

@I Love Buda: Ha már így belementünk a szakik világába, szeretném megosztani veled az egyik vélelmemet, miszerint vannak a valóban hozzáértő szakemberek, és vannak a papírral rendelkező betanított munkások. Ez a különbség hétköznapi körülmények között talán a legtöbb esetben nem is látszik, és erre a saját környezetemben jöttem rá. Egyik közeli családtagom általában meg van elégedve a szakemberekkel, amit sosem értettem, mert én viszont többnyire nem, és ez elgondolkodtatott.

A következő megállapításra jutottam.
Akinek hétköznapi elvárásai vannak, amik amúgy mindenki másnak is, az fog találni olyan szakit, aki azt a bizonyos elvárást kontár létére is jól tudja teljesíteni, hiszen ebben van gyakorlata. Amennyiben viszont olyan megveszekedett fazonnal kerülnek szembe, mint én, aki egy központi helyiség lámpáját minden lehetséges ajtó mellől akarja tudni kapcsolni, aki a vízvezeték szerelvényeit csempeajtó mögött, bontás nélkül is szerelhető állapotban akarja tudni, aki nem elégszik meg vele, ha egy íves falszakasz szegélylécét darabkákból vágják ki, hanem elvárja, hogy egy 27millis borovi hajópadlóhoz íves szegélyt készítsen a burkoló szaki, és főkép elvárja, hogy egy tető gerendacsatlakozását rendes gerendacsapolással készítsék el, és ne csak egy oszlopvégen tákolják össze ácskapoccsal, akkor megáll a tudomány. Márpedig én elvárom, mert - ahogy a posztodban írtad - előteremtem a szükséges anyagiakat, és biztosítom a munkához szükséges költségeket is, akkor tessék megfelelő munkát végezni. Na azok a szakemberek, akik erre képesek is, azoknak annyi a munkájuk, és annyit kell rájuk várni, hogy addig megtanulom és elvégzem magam.

Említetted, hogy a jó szakik valószínűleg a súgoroknál javszerelnek. Én kicsit másképp látom, éspedig két okból.

Az egyik, hogy sajnos a felesleges és hasznavehetetlen egyetemi képzések a lehetséges értelmes szakmunkások helyet haszontanal diplomásokat gyártanak, így nem képződik igényes szakipari munkás. Pár éve fel akartam venni a vállakozásomba egy kőművest. Vannak néha olyan tennivalók, amihez jól jön egy képzett szaki. A jelentkező fiatal azt mondta, hogy ő gépi vakoló kőműves. Kissé elment a gyújtásom. Régen a kőműves akár egy házat is ki tudott tűzni, de betonozott, falat rakott, kővet faragott, vasat szerelt, vakolt, kéményt épített, ma meg egy szakma, ha a gép által a falraköpködött trutyit el tudja simítani. Azzal érvelt, hogy szakosodott a szakma. Én azért vélek felfedezni némi szintbeni különbséget mondjuk az orvostudomány művelői, meg a kőművesek tevékenysége között. (Mi lesz a következő? Lesz aki csak sörtől, másik meg csak kannásbortól tud berúgni?) Persze nem vettem fel. Én többmindenhez értek a kőműves szakmából geodétaként, mint ez a "kőműves" a szakmunkásbizonyítványával.

A másik, hogy (fentebb említettem, útálom a lötyis melókat) nemrég egy kis javítási munkára kértem meg egy amúgy osztrák és német területen dolgozó vízvezetékszerelőt, aki épp hosszabb szabadságon volt itthon. Nem volt képes azt a feladatot elvégezni, amit szerettem volna, mert "nem úgy szokták". Nem volt nagy az elvárás, a gépészeti helyiségben volt egy forrasztási hibából eredő szivárgás, ami kiváltása kapcsán kértem tőle egy víztelenítő kiállás beépítését is, hogy legközelebb ilyen esetben ne kelljen az egész rendszert leereszteni. Arról győzködött, hogy felesleges, mert ezek a forrasztások nem szoktak tönkremenni.
Most akkor ki a hülye? Ott van a szeme előtt egy pár éve készült forrasztás, ami épp tönkrement, de nem érdemes a leeresztőszelepet beépíteni, hiszen a forrasztás ugye nem megy tönkre. ?????? Én ebből arra következtetek, hogy nyugaton is betanított melósok dolgoznak, csak többért, meg nagyobb az önbizalmuk, esetleg a kinti melósok még náluk is szánalmasabbak.
süti beállítások módosítása