A blogbejegyzések hozzászólásai között, illetve sok más fórumon is olvasom, látom, hogy laikusok, nem ebben a szakmában dolgozó, az ingatlanközvetítőkkel csak érintőlegesen kapcsolatba kerülők, mennyire rossz véleménnyel vannak erről a szakmáról, illetve ennek a szakmának a képviselőiről. Amikor kialakul egy vita, akkor biztosan előkerül két karakter. Az egyik az éneladtamkéthétalattnemkelletingatlanos, a másik, aki bezzeg ebben vagy abban az országban, mennyivel képzettebbek, empatikusabbak, jobban csinálják az ingatlanosok a munkájukat, típusú hozzászólást tesz közkinccsé. Az entellektüell hozzászóló, hozzáadott értékről filozofál, a kevésbé cizellált, hiénákat emleget.
Arra gondoltam, hogy a magam szerény eszközeivel (internet, személyes tapasztalatok, olvasmányok) körülnéznék, hogy tényleg szégyellnünk kellene e magunkat. Természetesen nem reprezentatív a felmérés, de amit láttam, tapasztaltam számomra elég egyértelmű képet fest.
Ingatlanirodák:
Pár éve Balláék azt gondolták, hogy jó ötlet, egy piacon elhelyezett konténerben fogadni az ügyfeleket. Nekem itthon ez volt a legrosszabb, amit láttam, ám ez sem vetekszik a Rómában látottakkal. Nem messze a vasútállomástól, ahol az ingatlaniroda ajtaja előtt, vidám afrikai srácok szólítgatták le a járókelőket, nem legális cuccokat kínálgatva. Nehezen írom le, de akkor inkább a konténer. Viszont remek példák vannak a szép, igényes irodákra, gondolok itt az A1(első kép) Top3 (második kép) belvárosi irodái is kimondottan jól néznek ki, de voltam már igényes Dh irodában is, de szerintem nekünk sem kell szégyenkeznünk. Szóval ezen a fronton felvesszük a versenyt a külföldiekkel szerintem, illetve amint látszik, itt is van igényes és igénytelen megoldás, mint gondolom mindenhol.
Ingatlanos cégek internetes megjelenése, hirdetései:
Gyakran halljuk itthon, hogy Szlovákia megelőzött minket, magyarokat. Hát az a helyzet, hogy ezen a fronton is simán álljuk a versenyt, van itt is aki remek képekkel dolgozik, de lényegesen kevesebb mint itthon, illetve, ami feltűnő, hogy ott kevésbé jellemző az alaprajz elkészítése. Itt egy hirdetés északi szomszédunk egyik irodájától. Az olasz kollégák sem lehetnek mindig büszkék magukra Ez egy nagy cég hirdetése. De menjünk egészen messze, a Egyesült Államokba. Nos a világ legnagyobb ingatlanos oldalán, hamar látunk példát a pongyola, béna hirdetésekre, de természetesen a remek fotókkal, igényes megjelenéssel is hamar találkozunk, csak úgy mint itthon.
A legnagyobb különbség az amerikai és az európai hirdetések között, az átláthatóság. Amikor az ember az USA legnagyobb ingatlan hirdető portálját nézi, olyan adatokat talál, ami itthon elérhetetlen. Többek között megtudhatja, hogy az adott ingatlan, milyen összegért cserélt gazdát az évek alatt. Azt is láthatja, hogy pontosan hol található, természetesen azért, mert a tulajdonos és a kolléga között 100% bizalmi viszony van, tehát amikor a 90-es évek hőse meglátogatja, hogy megkerülve az ügynököt, megvenné olcsóbban, okosba, akkor a tulajdonos legjobb esetben is kiröhögi, de szerintem, ott ez nem nagyon jut eszébe senkinek. Aztán olvasható egy becslés, hogy milyen árat lehet piaci árnak belőni, (ez egy tól-ig összeg) ami elég viccesen néz ki a tulajdonos esetleges álomára mellett. De a környező sulikat is minősítik, de számtalan szolgáltatás van ezeken kívül is, de mindegyik az átláthatóságot könnyíti.
Mint említettem, tényleg szubjektív a nézőpont, de nekem arra jó volt, hogy körülnézzek kicsit itt is és elégedetten konstatáljam, hogy semmivel nem vagyunk rosszabb szakemberek, mint a külföldi kollégáink, illetve vagyunk jók, rosszak egyaránt. Gondoltam egyébként, hogy ez lesz az eredmény, de örülök, hogy megerősítést nyert.
Milovecz László
Budai ingatlanközvetítő