Tudod, mi a legnehezebb az ingatlanértékesítésben?
Nem a fotózás. Nem az, hogy feltöltsd a hirdetést.
Hanem meghatározni az árat. Mert ha mellélősz – és ez a kulcsszó: mellé –, akkor vagy hetekig senki nem hív, vagy jön egy-két érdeklődő, aztán olyan ajánlatot adnak, hogy sírva fakadsz
A másik verzió, hogy te leszel az “eladtam két nap alatt” típusú hirdető, aki elégedetten dörzsöli a tenyerét a jó üzlet után és ugyanezt teszi a vevő is, csak neki oka is van rá. Ő egy nagyon jó üzletet csinált, hiszen nagy valószínűséggel nem mentél végig az értékesítési folyamataon, lehet, hogy picit aluláraztad.
Soha nem az ingatlannal van a baj. Hidd el, hogy valahol valaki a te ingatlanodat keresi. Az, hogy nem futtok össze, az lehet a marketing stratégia hibája, de lehet, hogy az árral van gond
Kati néni és a 90 milliós álomár
Van egy ügyfelem, Kati néni. Igazán belevaló idős hölgy, aki éveket dolgozott éjszakai szórakozóhelyeken mint üzletvezető, szóva látott ezt azt. Örökölt egy panellakást. Zugló, jó állapot, szóval viszonylag egyszerű eladás.
Meghirdette a család, jöttek is az ingatlanosok. Persze az volt a legjobb fej, aki a legmagasabb árú eladást ígérte. Azonnal le is szerződtek vele. 90 millió jó magyar forintról beszélt a szakértő, tehát 92-ért kell elkezdeni hirdetni. A lakás 65 négyzetméter volt, hát Zugló, „ma ennyit megér”. Feltette ennyiért. Három hónapig… semmi. Szerződést bontottak vele, mert nem látták a hosszú sorokat az ajtó előtt, akik árajánlatot akartak tenni.
A mesterséges intelligencia nem hisz, hanem adatokat elemez
Megnézte valamelyik videómat, felhívott beszélgettünk. Ő nem akar szerződni, de az egész történet már nagyon frusztrálja, neki azzal a pénzzel tervei vannak, bakancslistás tervei. Egy szó mint száz találkoztunk. Azt hiszem szimpatikus voltam, ő is nekem. Elmondtam az én elképzeléseimet az árról és nem kilencessel, de nem is nyolcassal kezdődött. Azt is elmondtam, hogy a budai oldalon jobban otthon vagyok, ezért szélesebb körű elemzést végeztem, sőt a mesterséges intelligenciát is bevetettem, így jött ki az ár, amire én gondoltam. Mondtam, hogy ezek nem érzések, hanem adatok. És mi történt? Beáraztuk 79-re. Két hét és három napa alatt elment. Ennyi.
Az AI nem találgat – számol
Ez az új korszak. Nem kell találgatni, nem kell megérezni, nem kell senkitől függeni.
Hirdetési portálok adatai ingatlan közvetítő hálózatok adatai, ingatlanhirdető oldalak adatai, Facebook csoportok. Aktuálisan meghirdetett lakások paraméterei (ár, méret, állapot, elhelyezkedés) Archív hirdetések és azok változásai időben
Eladási statisztikák (ahol elérhetők) KSH (Központi Statisztikai Hivatal) adatai NAV által közzétett – nem személyhez kötött – tranzakciós árak Ügyvédi, értékbecslői háttér-adatbázisok
Kiegészítő adatok a környékről Lokáció (utca, kerület, városrész) jellemzői Infrastruktúra (közlekedés, szolgáltatások, iskolák) Kereslet–kínálat arány a környéken Átlagos értékesítési idő
Gépi tanulásos modellek Az AI nem csak listáz, hanem mintázatokat keres: mi jellemzi azokat a lakásokat, amik gyorsan és jó áron kelnek el?
Ebből kapsz egy konkrét ajánlást. Nem végleges igazság, de egy adat-alapú iránytű, mit érdemes követni. Teszteltem olyan ingatlanokkal, amiket már eladtam, tehát tényleg konkrétumokról beszélünk. Ott is kimondottan jól teljesített. Persze te tudod, hogy jobben bízol esetleg, egy két hete ingatlanozó otthonszakértőben. Persze a szomszédé ennyi volt, ráköltöttem egy csomót, nem sürgős, majd jön valaki, így is lehet vevőt találni.
Vagy az adatalapú elemzést részesíted előnyben?
Végezetül:
Nem mindenki akar ingatlanost.
Ezt teljesen megértem.
De ha már egyedül vágsz bele, ne a nulláról indulj.
Használd ki azt, amit a gép tud.
Én itt vagyok, ha kell – de csak akkor, ha tényleg segíthetek.
Milovecz Laci