Hogyan szűrd ki az ingatlan turistákat, illetve miről ismered meg őket? Létezik e egyáltalán az ingatlan turista, vagy csak egyszerű ingatlanos legenda? Ha igen kik ők és hogyan tudod megkülönböztetni őket a vásárlási szándékkal érkező érdeklődőtől, illetve hogyan tudod kiszűrni őket egy telefonbeszélgetés közben.
Az a rossz hírem, hogy bármennyire is jártas vagy a kérdezés technikában, nem fogod tudni az összes ilyen nézelődőt megúszni, a jó hír az, hogy nem is kell megúszni.
Nekem az az elképzelésem és általában bejön, hogy aki felhív telefonon, nem véletlenül teszi, tehát szándékában áll ingatlant vásárolni, csak azt kell kiderítenem, hogy valóban jól fogalmaztam e meg a hirdetést, nem értett esetleg félre valamit.
Legyél őszinte és beszéljétek át mindent
Itt is a korrekt, részletes tájékoztatás működik a legjobban. Ha az ingatlant minden szempontból bemutató, részletes hirdetést készítesz, ha jók a fotóid, esetleg van videód az ingatlanról, az érdeklődőket a telefonbeszélgetéskor tájékoztatod, akkor nehezen futhatsz bele olyanokba, akik egy másfél szobás lakásban a harmadik hálót keresik, illetve kinyitják az ablakot és meglepődnek a zajtól. Eredetileg Budai Várra panorámásnak hirdetett Alkotás utcai lakásban, a Budai Vár látszik ugyan az ablakból, de közte van még hat sáv autóknak, három pedig a villamosnak.
Érdemes átbeszélni a mégoly részletes hirdetés szövegét is, illetve értelmezni is azt.
A 3. emelet egy polgári stílusú épületben, legalább az 5. emeletnek felel meg egy egy kockaház viszonylatában, ha nincs lift, akkor sportos lesz a szombati bevásárlás, főleg, ha egy karton tej és víz is kerül majd a hűtőbe.
Osztatlan közös tulajdonú az ingatlan,tudja e, hogy ez mit jelent?
Szuterén, félszuterén, értelmezhető az ő számára?
Nincs garázs az ingatlanhoz, a környéken elég nehéz parkolni, fizetős, vagy díjmentes övezet?
Alapvetően azokra a tulajdonságokra érdemes kitérni, amik eltérnek egy átlagos ingatlantól és nem írtad le a hirdetés szövegében. Ez a beszélgetés lehet, hogy elvesz 10 percet az életedből, de lényegesen jobban jársz, mintha rosszul tájékoztatott vidám családok, pajkos gyermekei csipegetnék el a vasárnapi ebéd utáni sütit, mert ők csak most tudták megnézni a lakást, ti pedig megkínáltátok őket, majd szomorúan konstatálnák, hogy az egyik szoba a Bajcsy Zsilinszky útra néz. Igaz, hogy látszik a Bazilika, de van itt egy hat sávos kimondottan forgalmas út, ők pedig szeretnek nyitott ablaknál aludni.
Azért megnézném
Mikor elmondod, hogy hiába kell neki négy szoba, nálatok csak három van és nincs erkély sem, pedig neki az fontos, egy rövid sóhaj után elhangzik, az azért megnézném mondat, akkor már tudod, hogy nem ő lesz a vevőd, viszont el tudod dönteni, hogy akarsz e időt szánni rá.
Véleményem szerint létezik ugyan az ingatlanturista fogalma és vannak emberek, akik nem forró vásárlási szándékkal néznek ingatlant. Az viszont biztos, hogy tulajdonosként, illetve ingatlanközvetítőként biztosan megmutatnám a rám bízott ingatlant, már csak azért is, mert nem véletlenül akadt meg a szeme rajta. Természetesen egy olyan lakásnál, amihez van kulcsom és nem szórakozom a tulajdonos idejével, sokkal rugalmasabb vagyok. Amennyiben ők még az ingatlanban laknak, mindig elmondom, hogy szerintem nem ő lesz a mi emberünk, adjunk e neki egy esélyt?
Akkor sem érdemes problémázni, ha az érdeklődő az én csakaz előőrs vagyok csoportba tartozik.
Ő az előőrs
Ők általában idősebb, rengeteg idővel, türelemmel rendelkező, kedves bácsik, nénik. Amikor beszélgetsz velük telefonon, hogy ismerik e a környéket, illetve nincs erkély és az utcára néznek az ablakok? Miután hallod, hogy idősebb hangú érdeklődővel van dolgod, rákérdezel, hogy az ingatlan a harmadik emeleten található és nincs lift sem kerülte el a figyelmüket, még akkor is lelkesen helyesel. Te azt gondolod, hogy megjött a vevő, hiszen mindent átbeszéltetek. Lelkesen várod a megbeszélt időpontban, de azt a kérdést felejtetted el feltenni, hogy ő szeretne az új otthonba költözni? Pedig, ha ez a kérdés elhangzott volna, akkor nem hagytad volna a gyereket még órákra az oviban, nem vesztél volna össze a főnököddel, hogy haza rohanj a munkából, mert jön a vevő. Mert nem a vevő érkezik meg, hanem valakinek a nagymamája, akinek rengeteg az ideje, de a szava keveset fog számítani a vásárláskor. Mosolyogva, kedvesen kiveszi a kis gyűrött noteszét, mert leírta a kérdéseit, hogy mit szoktak ilyenkor kérdezni, jegyzetel, majd mosolyogva mondja, hogy neki nagyon tetszik, de ő csak az előőrs, a lakás az unokáé lesz, aki nemsokára Budapestre költözik, a család pedig őt bízta meg.
Most kezdtük a nézelődést
Szintén nem a kedvenc mondata egyik ingatlanosnak sem, pedig arra is rákérdezhetsz a telefonba, hogy hány ingatlant látott eddig?
Az utóbbi egy-két évben, egyre inkább igaz, hogy ők akár lehetnek valóban vevők is. Van egy határozott elképzelés arról, hogy hol milyen ingatlant szeretne és ebből a típusból kevés van a piacon. Nem ritka, hogy valaki megnéz egy-két ingatlant és dönt, mert nem a személyes megtekintésre fordított időt, hanem lényegesen hatékonyabb módszerrel a hirdetéseket nézte és azok alapján választotta ki a neki megfelelő néhány lehetőséget. De a fenti mondat elhangozhat a turisták szájából is, akik tesztelik a piacot, legalább húsz lakást látni szeretnének, mielőtt meghozzák a döntést. Őket sem egyszerű kiszűrni a telefonbeszélgetéskor, de nekik is érdemes lehet megmutatni az eladó ingatlant, később vevők lehetnek.
Folytathatnám napestig a felsorolást, bár nekem az a véleményem, hogy a klasszikus ingatlanturista, akivel kollégák példálóznak, elvétve jelenik meg az érdeklődők között. Jellemzően inkább a nem, vagy rosszul tájékoztatott érdeklődők tűnhetnek annak.
Ingatlanközvetítő hálózatok?
Ebből a szempontból, az ingatlanközvetítő hálózatoknak elévülhetetlen érdemei vannak. Ők azok, akik úgy hirdetnek ingatlant, hogy a hirdető értékesítő soha nem járt ott. Tehát, amikor felhívod, nem fog tudni plusz információkat megosztani veled és pontosan ezeknek az infóknak a hiányában lesz valaki az ő szemükben ingatlanturista. Ebből következően, rengeteg olyan érdeklődőnek mutatnak ingatlant, aki természetesen teljesen más típusú otthont keres. Ezzel nem csak a tulajdonosokban keltenek felesleges optimizmust,(rengeteg érdeklődőt hoznak) hanem az idejét is rabolják, szintén feleslegesen. Természetesen, ha tudná, az ingatlanközvetítő, hogy mit hirdet és el is mondaná az érdeklődőnek, ez nem fordulhatna elő.
Így biztosan elkerülöd őket
Tehát azt javaslom,hogy készíts minél részletesebb, pontosabb hirdetést, leírást az ingatlanról, alaprajzzal, rengeteg fotóval, sőt videóval. Tájékoztasd már ezeken a fórumokon az érdeklődőket. Minél több információt osztasz meg velük, annál nagyobb az esélyed arra, hogy azok az érdeklődők keresnek meg, személyesen, akik valóban vevők lesznek. Illetve telefonon is beszélgess az érdeklődőkkel, már itt is kialakítható a lakásmegtekintés jó hangulata.
Milovecz Laci
Budai ingatlanközvetítő