Öt ok, amik miatt biztosan változni fognak az ingatlanárak
2022. március 11. írta: I Love Buda

Öt ok, amik miatt biztosan változni fognak az ingatlanárak

nevtelen_terv_10.jpg

 

Kezeljük a helyén a dolgokat. Ez a bejegyzés nem elemzés, hanem inkább gondolatébresztőnek szánom. Az elmúlt hetekben rengeteg elemzés látott napvilágot, hozzáértő és kevésbé kompetens tollakból. Csendben megjegyzem, hogy a 2008-as válságot megelőzően nem láttam, hogy elemzők csapkodták volna az asztalt, hogy emberek, baj lesz. Pedig, az így utólag nézve, sokkal kiszámíthatóbb eseménysor volt, mint a mostani. De nem célom a botcsinálta elemzők ekézése, sem gúnyolása. 

 

ELŐRE JELEZHETŐ INGATLANÁRAK? NE VICCELJ!

Már csak azért sem gondolom, hogy a lakásárak alakulása előre jelezhető lenne, mert azt sem tudjuk, hogy ez a háború meddig fog tartani és milyen mértékben érhet el hozzánk. Mennyi menekült érkezik, milyen szankciók várhatóak a nyugati országok részéről, a bankok hogyan büntetik, vagy nem büntetik az orosz felet. Nem is beszélve a legfélelmetesebb forgatókönyvről, aminek következtében nem csak az árak fognak megváltozni, hanem az ingatlanok állapota is. Akkor még nem beszéltünk a covid nem tudom hányadik hullámáról, a választásokról…..

Amennyiben az ingatlanpiacon érintett vagy, akkor egyetlen jó tanácsot tudok adni, mégpedig azt, hogy figyelj és gondolkodj.

Nézzük mire kell nagyobb figyelmet fordítani szerintem. Honnan tudsz következtetni?

 

INFLÁCIÓ

Most, amikor ezt a bejegyzést írom, 380,06 forintot ér egy euro, de érdemes rápillantani a dollárra is, ahol ez a szám 344, 26, ezzel párhuzamosan emelkedik az olaj ára is. Az infláció az  Egyesült Államokban és Európában is történelmi csúcsokat dönget. Az ukrán és orosz felektől vásárolunk energiát, élelmiszer alapanyagot, amiket természetesen kisebb mennyiségben és magasabb áron fogunk tudni beszerezni. Ebből a szempontból viszont a forint leértékelődése sem segít, aminek szintén inflációgerjesztő hatása van.

 

BÉRNÖVEKEDÉS? NEM VALÓSZÍNŰ

A bérek emelkedését, csökkenését,  leegyszerűsítve, a mindenkori inflációhoz érdemes viszonyítani. Az elmúlt pár évben, a béremelkedés magasabb volt, mint az infláció ezért valódi béremelésről beszélhettünk. Ennek az oka természetesen a gazdasági növekedés volt. Hát ez a növekedés a legoptimistább elképzelések szerint is, minimum lassulni fog, ami rányomja a bélyegét a fizetésekre is a legtöbb szektorban. De olvass tovább, lesz ami még befolyásolja azt.

 

NEHEZEBBEN FOGUNK NAGY ANYAGI RÁFORDÍTÁSSAL JÁRÓ DÖNTÉSEKET HOZNI

Az elmúlt 5-6 évben, szinte minden szinten azt tapasztalhattuk, hogy anyagilag kiegyensúlyozottabban, kiszámíthatóan élnek a magyarok. A pandémia közti nyári időszakokban is tele voltak a szállodák a Balaton parton. A  Horvát üdülőhelyeken magyar honfitársaink napoztak, söröztek.  Ez mindenképpen  valamilyen anyagi biztonságot feltételez. Munkaerőhiány volt, talán még egy kicsit van is. Legenda számba megy, hogy havi 400 000 ft-ért, nem lehetett lángossütésre kollégát találni a Balaton partján. Ha a gazdasági növekedés csökken, akkor ez is megváltozhat, hiszen csökken a  munkahelyek száma, kevesebb munkaerőre lesz szükség, ami rosszabb pozíciót jelenthet egy munkavállaló számára. Az itt felsoroltak, valószínűleg  elgondolkodtatják honfitársainkat a hitel felvételekor. Mekkora összeget tudok biztonsággal visszafizetni? Mi van, ha mégsem? Meg tudom e oldani saját erőből. Elhalasszam a vásárlást, ha nem akkor mi lenne, ha alacsonyabb értékű otthont vásárolnék? Ez a bizonytalanság már most érezhető az ügyfelekkel folytatott  beszélgetésekből. Sőt, a tavalyi utolsó értékesítésemnél, december közepén már várható volt a kamatemelés, ezért kellett sietnünk. Ezzel azt akartam mondani, hogy aki figyelt, már akkor látta, hogy várhatóak kamatemelések. Sehol nem volt akkor szó a háborúról, csak elemezte a helyzetet, figyelt a hírekre.


BANKI HITELELBÍRÁLÁSOK

A banki kamatszintek emelkednek, ami azzal jár, hogy a jövedelmedre (ami nem biztos, hogy magasabb értékű emelkedést mutat mint az infláció) kevesebb hitelt tudsz felvenni, tehát lehet, hogy el kell gondolkodnod az alacsonyabb értékű ingatlan vásárlásáról, ha az előbbiek okán ezt magadtól nem tetted volna meg. Miután a helyzet a bankok számára sem lesz könnyen kiszámítható, így valószínűleg az ő hitelezési hajlandóságuk is csökkenni fog. Szigorúbbak lesznek az elbírálások, alacsonyabbak a hitelösszegek.

 

 2014 ÓTA TART AZ ÁREMELKEDÉS

Már 2008 előtt is ingatlanértékesítéssel foglakoztam és akkor is olyan érzésem volt néha, hogy nem is az ingatlant értékesítjük, hanem a hitelt, amivel leterhelik a vevők az új otthonukat. Az, hogy közben egy ingatlant is kaptál az mellékes, legalább van hol laknod, amíg el nem veszíted. Tudom, hogy kicsit erőltetett a párhuzam, csak azt akartam jelezni, hogy az ingatlan értékét valamilyen mesterséges összetevő is befolyásolja. 

Ennél ma sokkal jobb a helyzet, de az ingatlan tranzakciók nagyobb részéhez, a vevők felhasználnak valamilyen államilag támogatott hitelt, kedvezményt, illetve természetesen bankok által folyósított kölcsönt is igénybe vesznek.  Amennyiben megfelelsz különböző kritériumoknak, tényleg nagyon kedvező feltételek mellett lehet új otthonotok. Ennek is komoly árfelhajtó hatása volt, hiszen tulajdonképpen ingyenmilliókról is beszéltünk. Ezt természetesen finanszírozni kell, kellett. Talán könnyebb volt rá forrásokat találni egy felfelé ívelő gazdasági mutatókkal rendelkező időszakban, mint  bizonytalansággal teli háborúval, pandémiával sújtott korszakban. 

Érdemes arra is gondolni, hogy nagyon mélyre nyúltunk a pénzeszsákba. Csak az szja- visszatérítés, 600 milliárd forintba került a költségvetésnek. Gondolom a különböző árstoppokat sem lehet a végtelenségig finanszírozni. (ma Ausztriában 700ft körül van egy liter benzin)

Szóval, a választások után, szerintem akárki is nyer, csendesebb lesz a habzsi-dőzsi. Jönnek a racionalizálásnak nevezett megszorítások, hiszen picit túl költekezünk.

Azt gondolom, hogy elég hamar, június, július környékén már érezni fogjuk az első jeleit is.

 

Ha úgy gondolod, hogy érdemes még figyelni mást is ezügyben, akkor szívesen látom a véleményedet vagy a közösségi média felületein, vagy itt a kommentek között.

 

Milovecz Laci

budai ingatlanközvetítő

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebuda.blog.hu/api/trackback/id/tr9317778252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kofolafan 2022.03.13. 09:57:46

@a nagy hohohorgász:

Oké, ebben az esetben talán még működhetne is (noha ez se zajlik le egy hónap alatt, csak ha nagyon szerencsés), de mi van, ha az ingatlanja olyan településen van, ahol nem nagyon akad albérlő..? Ott áll egy saját tulajdonú lakással X városban, amit nem tud se eladni; se kiadni (legalábbis nem annyi idő alatt, amennyi ideig jelentkezni lehet az új állásra), szóval nem egyszerű.

Arról nem is beszélve, hogy mostanában már nem akkora kunszt külföldön munkát vállalni, vagyis országhatárt is át kellhet lépni, ha meg akarsz csípni egy jó állást. Az ingatlaneladás átlagosan fél év (hacsak nem adod erősen érték alatt), míg egy albérletet általában 30-60 napos felmondási idővel ott lehet hagyni.

Az egyik holland ismerős az elmúlt 14 évben 3 különböző országban dolgozott, természetesen mindenhol bérelt lakásban élt és egyetlen percig se fordult meg a fejében, hogy öröklakást vegyen magának (se külföldön, se odahaza Hollandiában). Azt mondja, hogy majd ha közeledik a nyugdíj, talán akkor, de még ebben az esetben se biztos.

De mifelénk a saját lakás vagy ház az alap, akinek ilyen nincs, annak ez az álmai netovábbja. Magyarországon az emberek 91%-a saját tulajdonú ingatlanban él, Németországban ez az arány 50%.

Szegény németek, annyira sajnálom őket :)

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 10:19:26

@kofolafan: azért a magyar logikanak is meg van az oka, a 40 év szocialista és 30 év demokrácia alatt kb 10x semmiztek ki az átlag magyart, és mit volt a legnehezebb elvenni tőle na mit??? A sajat ingatlanjat..... ha a holland meg a német haverod pugyi befekteteseit 5 évente lenullazzak akkor meglatjuk mit tenne....

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 10:26:41

@kofolafan: amúgy szerinted melyik más befektetés hozna 24 millióra 9 milliót minimális kockázat mellett???? Micimackó gondolkozz.....

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.03.13. 10:27:03

@pizo: Az nem lehet, hogy minden összefügg mindennel? Tehát gazdaság élinkítés, lakhatási válság megoldása, ami magával hoz esetleg egy demográfiai fellendülést is? Illetve rengeteg pénz van még mindig párnacihában és azt is jó lenne mobilizálni? Egyszer hallottam egy beszélgetést Szalay Berzeviczy Attilával, ahol ő kicsit cizelláltabban, de szintén ezt fejtegette.

kofolafan 2022.03.13. 10:42:24

@a nagy hohohorgász:

Nem tudom, hány éves vagy, de egy 25-35 éves fiatalember nem arra gyúr, hogy hosszú távon befektessen, hanem hogy minél magasabb életszínvonalon éljen. Márpedig ennek az egyik garanciája a mobilitás és a rugalmasság (legalábbis Nyugaton).

Majd 55+ korában elkezd azon filózni, hogy be is kéne fektetni, meg felmerül benne a nyugdíjas évek gondolata, de addig már lesz is neki miből, ha 30 évig jól keresett és ebből kifolyólag vannak megtakarításai.

Ami a hasznot hajtó befektetéseket illeti, azt elismerem, hogy az ingatlan egyike a legjobbaknak. Egy átlagos budapesti panel, amit a tulaj kiad albérletbe, lazán meghozza az évi 5% nettó hozamot, még akkor is, ha leadózod a 15%-ot a jövedelem után. Ez praktikusan azt jelenti, hogy 14-18 év alatt visszahozza a vételi árát (és akkor nem beszéltünk az időközben bekövetkezett áremelkedésről). De normál körülmények között egy 30 éves magyar munkavállaló egyszerűen nem tud ingatlanba fektetni, hacsak nem örököl, el nem adósodik egy életre vagy nem vállal négy gyereket (aminek a költségvonzatáról ne beszéljünk, mert már szó volt róla itt az előzményekben).

pizo 2022.03.13. 10:44:14

@I Love Buda: A gond az, hogy míg nyugaton belekalkulálják a fizetésbe, hogy lakást kell bérelned, itt keleten nem. Az egyedülálló kezdőknek főleg nehéz. Ebből kifolyólag úgy van vele, hogy ha már nagy nehezen havonta 100 000-nél is többet fizet a lakhatásáért, akkor az ne lakbér legyen, hanem törlesztőrészlet. Nyugaton alacsonyabb a lakbér, mint a törlesztőrészlet, nálunk a kettő összemérhető, így logikus lépés inkább venni, mint bérelni.

Zoli

kofolafan 2022.03.13. 10:44:42

@I Love Buda:

Demográfiai fellendülés?! Ne vicceljünk ezzel a komoly témával, 2021-ben 93 ezren születtek és 155 ezren hunytak el Magyarországon...

Muhammad Balfas 2022.03.13. 11:01:11

@pizo: Nyugaton rengeteg önkormányzati bérlakás van. Bécs városának pl. évi 500 millió € bukó a rendszer fenntartása. Ez náluk szociálpolitika..

kofolafan 2022.03.13. 11:10:56

@Muhammad Balfas:

Így van, Bécsben több mint 200 ezer (!!!) önkormányzati bérlakás van.

Magyarországon (mondom: az egész országban!) kb. 120 ezer.

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 11:14:14

@kofolafan: igen, és 10 magyar berlakasbol 5 ki van adva pénzért .... ezt meg én tudom. Mert Magyarországon a berlakas kiutalas is okosba megy....

igazi hős 2022.03.13. 11:19:10

@kofolafan: Hiba Németországhoz hasonlítani magunkat. Egyrészt rengeteg bérlakás van, köztük relatíve olcsó önkormányzati is (vagy kaphatsz elég komoly támogatást az önkormányzattól) és munkaügyi törvények is támogatják a jól időzített váltást (ami a bérbevevőknek és a bérbeadóknak is jó).

kofolafan 2022.03.13. 11:21:45

@a nagy hohohorgász:

Azt hiszem, van itt egy kis félreértés az állam/önkormányzati bérlakásokkal kapcsolatban.

Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy INGYEN adják oda a bérlőknek, hanem azt, hogy KEDVEZMÉNYES áron. Szóval önmagában az, hogy "pénzért van kiadva", nem ördögtől való. Én is ismerek olyan esetet, hogy pl. a Józsefvárosban egy 40 négyzetméteres önkormányzati bérlakást 40 ezer forintért ad ki az önkormányzat a rászorulóknak, noha a piaci bérleti ár lenne úgy 120 ezer.

kofolafan 2022.03.13. 11:26:22

@igazi hős:

De hát hadd hasonlítsuk magunkat a Nyugathoz, hiszen (ha nem csalódok) oda szeretnénk tartozni és az a példa, őket kell(ene) követni.

(Persze kábé kétmillió magyarnak továbbra is Putyin Oroszországa a követendő példa, de ebbe most nem mennék bele, mert ez nem egy politikai blog...)

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 11:27:45

@kofolafan: akkor nem érthetően írtam le.... a te példád alapján Juliska 3 gyerekkel 20ezer forintért kap önkormányzati lakást, de Juliska a gyerekekkel gazdag jancsinal lakik viszont 150ezer/ hoert kiadja az önkormányzati lakást xynak....

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 11:28:43

@kofolafan: tudod a követni nem egyenlő azzal hogy akkor nem kell gondolkodni!

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 11:30:37

@kofolafan: kíváncsi voltam meddig bírod:))))) hát eddig:))))

kofolafan 2022.03.13. 11:47:15

@a nagy hohohorgász:

A világon (sajnos) nincs olyan rezsim és önkormányzat, amelyik többszázezer lakást INGYEN bocsájtana a bérlők rendelkezésére. Én legalábbis nem tudok ilyenről, de ha te igen, szívesen látnék néhány vonatkozó linket...

Ha csak a "gondolkodás" lenne a kulcsa ennek, nem is lenne probléma. De sajnálatos módon a való világ nem így működik. Mindennek van ára és ezt valakinek meg kell fizetnie, legalábbis részben. És olyan költségvetés nem létezik (ismét csak sajnálatos módon), amelyik felülről nyitott lenne szociális kérdésekben...

Muhammad Balfas 2022.03.13. 11:54:11

@kofolafan: Hát igen, míg ők a háború után közvetlenül bérlakásokat építettek, addig mi a vas és acél országát építettük. Aztán persze a ‘60-as évekre észbe kaptak az elvtásak itthon is, de így se épült annyi, mint nyugaton.

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 12:03:12

@kofolafan: milyen fasza lehet holland allampolgarnak lenni ha 100 euróval többért simán atkoltozik az utalt nemetekhez:))))

kofolafan 2022.03.13. 12:16:40

@a nagy hohohorgász:

Nem tudom, te hány hollandot ismersz, én csak 6 évig éltem Groningenben és ez a németutálat eléggé városi legenda már, pláne a fiatalabb korosztályban... Persze vannak ultranacionalista pártok és mozgalmak, de ezek úgy nagyjából a lakosság 10%-át tudják megszólítani (főleg a képzetlen 50+-osokat és őket sem németellenességgel).

És igen, nagyon fasza dolog holland állampolgárnak lenni, én például nagyon örülök, hogy - kivételes eljárásban - már 10 évvel ezelőtt megszereztem a holland útlevelet :)

kofolafan 2022.03.13. 12:24:57

@a nagy hohohorgász:

Nem tudom, te hány hollandot ismersz, én csak 6 évig éltem Groningenben és ez a németutálat eléggé városi legenda már, pláne a fiatalabb korosztályban... Persze vannak ultranacionalista pártok és mozgalmak, de ezek úgy nagyjából a lakosság 10%-át tudják megszólítani (főleg a képzetlen 50+-osokat és őket sem németellenességgel).

És igen, nagyon fasza dolog holland állampolgárnak lenni, én például nagyon örülök, hogy - kivételes eljárásban - már 10 évvel ezelőtt megszereztem a holland útlevelet :)

kofolafan 2022.03.13. 12:26:11

Bocsánat, kétszer küldtem el az előző hozzászólásom kapcsolathiba miatt, az egyik törölhető...

a nagy hohohorgász 2022.03.13. 12:31:56

@kofolafan: jól van, szerintem hagyjuk abba mert elbeszelunk egymás mellett

Andy73 2022.03.13. 14:28:02

@kofolafan: itt is több bérlakás volt, de az önkormányzatok inkább megszabadulnak tőlük. Részben azért, mert az előadással bevételhez jutnak, de azért is, mert a bérbeadás komoly felelősséggel jár. A befolyó lakbér nem mindig fedezi a kiadásokat, a fenntartás és a lakók utáni helyreállítás költségeit.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.03.13. 19:03:24

@kofolafan: Én arra gondoltam, hogy cél lehet, nem arra, hogy sikerült.

lenörd hofstadter 2022.03.13. 19:06:33

Eddig olvastam, ezen felnyerítettem akkora baromság.
Melyik világban, mert a miénkben kőkeményen felment minden a 2-3 szorosára, miközben a fizetések a közelében nincsenek ennek az összegnek, van aki 6-8 éve nem kapott egy vasat se emelésben.

"Az elmúlt pár évben, a béremelkedés magasabb volt, mint az infláció ezért valódi béremelésről beszélhettünk."

lenörd hofstadter 2022.03.13. 19:08:26

@#szájbergyerek#:
Szomszédban említett feltételek mellett 55 milla, 4 falig visszabontották, onnan építik az újat...

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.03.13. 19:15:32

@lenörd hofstadter: Pedig ez van, de inkább csak volt és ezek nem az én adataim, hanem a KSH-é, de gondolom jobban tudod.

lenörd hofstadter 2022.03.13. 19:19:04

@kofolafan:

Olvasom ezt a sok okos nyugatit aki bérel, nem vesz.
Azt felejtitek ki a képletből, hogy arrafelé egy ledolgozott élet után megfelelő takarékoskodás mellett a nyugdíjas évek is nyugalomban telnek és a havi apanázsból fussa a lakásmegoldásra. Mindeközben nálunk a nyuggernek kajára nem fussa a nyugdíjából, az egyetlen lehetősége a híd alatti luxuspapírdoboz elkerülésére a "saját" ingatlan, lehet, hogy éhezik, de legalább masszív fedél és oldalfal van körülötte.

lenörd hofstadter 2022.03.13. 19:22:16

@I Love Buda:

Ezen is jót röhögtem.
KSH mint hiteles adatforrás, orbániában...

Az én világomban a piacról, a boltból tájékozódom bevásárlás közben, és a 10 évvel ezelőtti 180 forintos kenyér után vicces amint a mostani 500 forintos kenyérnél azt hiszed, hogy a fizetések is minimum a három-négyszeresére növekedtek.A tiéd lehet, az 5%-ból fussa. De azért kérdezd meg a bejárónőt, hogy képben legyél a valódi világról.
.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.03.13. 19:29:21

@lenörd hofstadter: Annyira biztos voltam benne, hogy ez lesz a válasz. Tehát náluk is jobban tudod.

erol 2022.03.13. 20:28:22

@kofolafan: A mobilitás csak addig működik amíg nincs családod, próbálj meg több száz km - re költözni 3 gyerekkel, úgy, hogy horribile dictu a felséged is dolgozik. Persze biztos van ilyen, de nem jellemző.

Billy Hill 2022.03.13. 20:44:59

@lenörd hofstadter: "Mindeközben nálunk a nyuggernek kajára nem fussa a nyugdíjából, az egyetlen lehetősége a híd alatti luxuspapírdoboz elkerülésére a "saját" ingatlan, lehet, hogy éhezik, de legalább masszív fedél és oldalfal van körülötte."

Németeseknek; gyakori téma az ottani interneten:

www.focus.de/perspektiven/gutes-tun/lichtblick/altersarmut-wie-eine-schwerverbrecherin-behandelt-fuers-flaschensammeln_id_11627954.html

www.merkur.de/leben/geld/schockierende-studie-ueber-haelfte-deutschen-wird-alter-leeren-haenden-dastehen-zr-10254891.html

www.deutschlandfunk.de/flaschensammler-und-ihr-alltag-fuer-eine-handvoll-euro-100.html

AlexAston 2022.03.13. 21:48:25

@I Love Buda: pedig sajnos így van.
KSH inflációs adathoz lépést a valóság legalább a duplája.

DelPiero2 2022.03.14. 01:03:38

@kofolafan: Az állampolgárságot szerezted meg? Nem kellett lemondani a magyar állampolgárságról? Mert úgy hallottam pár embertől hogy lemondatják ilyenkor az illetőt. Nem kötözködésből kérdem, tényleg érdekel.

DelPiero2 2022.03.14. 01:05:38

@a nagy hohohorgász: szerintem ha ezt megteszi és lebukik, csúnyán megbüntetik. Persze ha vannak "bizonyos kapcsolatai" akkor nem.

DelPiero2 2022.03.14. 01:10:29

Nyugatiak nem vesznek lakást abban az is benne lehet, hogy ott itt-ott törvények vannak arra vonatkozóan, hogy mennyivel lehet emelni egy meglévő bérlőnek a bérleti díjat. Tehát van valamiféle szociális biztonság is.

kunzoo 2022.03.14. 07:30:52

@AlexAston:
Sajtos beszántották az LTP-t.
Az ingatlanpiaci infláció meg megette az egyéb megtakarítások értékét. Emiatt mindenki rohant, ez öngerjesztő folyamat.

Andy73 2022.03.14. 08:27:05

Ha már ilyen sokáig fenn van a cikk, akkor itt van még egy szempont, amelyik más cikkekben azért matt szerepelt. A magyar lakáspiac nyitott, és sok külföldi is vásárol, főleg Pesten. Így ők is élénkítik a keresletet és felviszik az árakat. Viszont a jelenlegi háborús helyzetben ez is egy összetett és bizonytalan tényező. Nyugatról lehet, hogy kevesebben jönnek majd, keletről viszont valószínűleg még többen.

pizo 2022.03.14. 08:42:24

@Billy Hill: Döbbenetes. Az átlagember nem is gondolná. Bár sok év után most ősszel voltam Németország nyugati felében ismét, hát... igazából jobbra számítottam (pl. Karlsruheben az utak állapota rosszabb volt mint Budapesten, és ugyanúgy nőtt a gaz a töredezések között). A 30 évvel ezelőtti nagy különbség az NSZK és Magyarország között nagyon sokat csökkent, mi egész jól emelkedtünk, ők meg rengeteget estek vissza...

Zoli

fkv.118 2022.03.14. 09:37:39

Adja az ég hogy végre bedőljenek már a hülyehitelek (frank, CSOK, stb árdrágító, felelőtlenségre buzdító fasságok), és végre elkezdjék kényszerárverezni a takarójukon túlnyújtózkodottak házait, letörve az általuk irreális magasléatokba felvert árakat.

Annak is kell lakás, aki nem volt felelőtlen, és gyűjtötte rá a pénzt, csak közben elszálltak az árak. Most már viselje az a következményeket aki okozta, ne más pénzéből mentegessék őket!

pizo 2022.03.14. 10:06:35

@fkv.118: Politikai okokból meg fogják őket menteni, nyugi.

Zoli

Andy73 2022.03.14. 10:28:06

@pizo: vagy nem. Ugrásra készen állnak az arveresekre azok, akik más káran jutnak olcsón ingatlanokhoz. A hitelek egy része sajnos bedől, de nem annyi, mint a devizahitelesek idején, ez most más helyzet.

fkv.118 2022.03.14. 10:36:20

@pizo: Remélem a választások után már nem. Ők verték fel az árakat, nekik is kell letörni.

fkv.118 2022.03.14. 10:39:07

@Andy73: Jelen esetben azért a "más kárán" nem a kampósorrú uzsorásokat jelenti (pontosabban: nem csak), hanem mindenkit aki hitel helyett spórolt, mialatt a frankosok mentegetése miatt lenullázták a bankok a kamatokat, aztán a CSOK-kal még 20 millát egyből ráhajítottak az árra, ami kamat nélkül már full elvágta a felelősen gondolkodó embereket a saját lakástól. Most már ideje hogy átvegyék a teherviselést a felelőtlenek, saját lábra állva bedőljenek, ezzel visszaállítva a régi rendet, hogy a pénz az úr, az vásároljon akinek van.

pizo 2022.03.14. 10:52:13

@fkv.118: Meg lesznek mentve. Mindig azokat mentik meg, akik bajban vannak, mert nagyon nehéz eldönteni, hogy a saját hibájából, felelőtlenségéből történt, vagy a körülmények szerencsétlen összjátéka miatt. Mivel nincs lehetőség az eseteket egyedileg vizsgálni, ezért a többséget meg fogják menteni. Aki meg felelősen gondolkodott, az így járt. Az elinflált megtakarításával támogatja a bajba jutottakat.

Ja, és ahogy valaki fentebb írta: az árak még ha meg is szüntetik a CSOK-ot, akkor sem fognak jó ideig lentebb menni.

Zoli

pizo 2022.03.14. 11:01:33

@Andy73: "Ugrásra készen állnak az arveresekre azok, akik más káran jutnak olcsón ingatlanokhoz"

Eddig meg "az én káromra" jutottak ingatlanhoz azok, akik felvették a támogatásokat.

Volt főnököm jó példa: 2015. decemberben jelentette be dagadtka a 10+10 milliós CSOK-ot. A felesége 2015 dec. végén szülte meg a harmadik gyereküket (semmijük sem volt addig, megtakarítás sem, mert hiába volt a főnökömnek jó fizetése gyak. egy érettségeivel, asszony elvert mindent - panaszkodott is az illető eleget). 2016 jan. elején azonnal tudták igényelni a CSOK-ot, amikor még "csak" 10 millióval ugrott meg mindennek az ára 3 hét alatt. Így 0 önerővel tudtak venni Székesfehérvár mellett egy házat - ember azóta is Bp-n dolgozik.
Én meg a megtakarításommal (fentebb leírtam) már semmi értelmeset sem tudtam venni mint egyedülálló.

Csak tényszerűen leírtam a történteket, nem bántok senkit sem.

Zoli

Andy73 2022.03.14. 11:07:59

@pizo: egyedülállóként egyébként is nehezebb saját ingatlanhoz jutni, mint párban. Egy embernek viszont akár egy szoba is elég lehet, egy nagycsaládnak pedig nagy hely is kell, a gyerekeket pedig el is kell tartani.

pizo 2022.03.14. 11:24:27

@Andy73: "Egy embernek viszont akár egy szoba is elég lehet" Ez így van, de akár lakhat egy garázsban is, vagy akár a híd alatt is. Ne is legyen semmi igénye.

Zoli

fkv.118 2022.03.14. 12:02:33

@pizo: Bajban azok vannak csak igazán, akiknek nem jár a CSOK, nem verik magukat finanszírozhatatlan hitelekbe, de 3x annyiért már nem tudnak lakást venni. Persze azok se akik frankhiteleznek meg CSOK-oznak, ők is csak más pénzéből tudják megvenni, nem a sajátjukból. Szóval az adóbefizető állampolgárokat kéne már végre támogatni, mert ha ők is elhúznak Londonba mosogatni (ha már itthon se tud lakást venni, mi kötné ide?), akkor ki fogja finanszírozni ezeknek a takarón túlnyújtózkodást?

"nagyon nehéz eldönteni, hogy a saját hibájából, felelőtlenségéből történt"

Dehogy is! Ő vette fel a hitelt, vagy én? Na, ilyen egyszerű eldönteni...

"Aki meg felelősen gondolkodott, az így járt."

Aztán ha a felelős ember nem finanszírozza tovább ezt a lehúzásszagú bulit, akkor meg a felelőtlenek is így jártak. Egymás üres zsebében fognak kotorászni utána?

Andy73 2022.03.14. 12:03:58

@pizo: rengeteg egyedülálló nő van, saját lakással. Ha egyedül nem megy, ismerkedj meg eggyel.

fkv.118 2022.03.14. 12:03:58

@Andy73: A nagycsalád csak annyi gyereket vállaljon, amennyinek szobát tud venni! Az a cigány mdszer hogy elljük a purdékat literszámra, aztán majd lesz valami... Mindenki a saját pénzéből költekezzen, akár családra, akár autóra!

Andy73 2022.03.14. 12:12:27

@fkv.118: mi nem vettünk fel CSOK-ot, pedig három gyerekünk van. Viszont azoktól sem irigylem, akik felvették. Ha te irigyled, akkor szabad a pálya, csináld utánuk. Annyira kevés gyerek születik, hogy érthető az állami igyekezet is, hogy valahogy ösztönözzék. Egy generáció múlva a mostani gyerekekből lesznek az adófizetők, de sajnos nagyon kevesen lesznek.

pizo 2022.03.14. 12:44:00

@Andy73: Most nem fogom ideírni a helyzetemet, mert nem tartozik senkire. A történet nem olyan egyszerű, de nem is kilátástalan. Csak a lakásrészét írtam ide. Amúgy pedig SOHA TÖBBET AZ ÉLETBEN (amíg tart) nem akarok/fogok kiszolgáltatott helyzetbe kerülni.

Zoli

pizo 2022.03.14. 13:00:11

@Andy73: "Annyira kevés gyerek születik, hogy érthető az állami igyekezet is, hogy valahogy ösztönözzék."

Csak éppen jó fideszes módra megint rosszul csinálták:

"A támogatás 80 százalékát elvitte a drágulás
2015-ben egy átlagos új lakás körülbelül 20 millió forintba került, 2020-ban viszont már 36 millió forintot kellett érte fizetni. Az új lakásra felvehető csok és csok hitel 10+10, azaz 20 milliójából így 16 milliót, a támogatás 80 százalékát eltüntette az áremelkedés. Összességében a program a piacélénkítő hatás mellett markáns dráguláshoz vezetett, így tényszerűen megállapítható, hogy az elmúlt öt évben ez a támogatás jelentősen leértékelődött - fogalmazott Petz."
www.napi.hu/ingatlan/ingatlan-lakaselujitas-lakas-lakaspiac-kormanyzati-beavatkozasok.740801.html

Gyermek viszont nem született annyi, mint várták.

Zoli

Andy73 2022.03.14. 13:16:02

@pizo: igen, erről már sokat írtak, hogy a támogatás reálértéke csökkent a drágulás miatt. Az ingatlanok ára viszont sok tényezőtől függ, ez a cikk is erről szól. Az utóbbi években mindennek felment az ára, nemcsak az ingatlanoknak. A forint értéke pedig csökkent.

fkv.118 2022.03.14. 15:02:42

@Andy73: Te hol olvastál olyat hogy irígylem? Semmi baj nem lenne, ha ők ennyivel olcsóbban vehetnének lakást. De ez nem egyenlő azzal hogy nekem ennyivel megdrágítják!!! A CSOk legnagyobb hibája, hogy azt az eladók / építtetők ingyenpénznek fogták fel, hogy akkor mostantól mindenki ennyivel többet tud költeni lakásra, tehát ennyivel többet lehet kérni érte. És akinek nem jár, hélóóó? A saját költségeiket csökkentsék, ne az enyémet növeljék!

"Annyira kevés gyerek születik, hogy érthető az állami igyekezet is, hogy valahogy ösztönözzék."

És ettől több fog? Mennyivel növelte a gyerekvállalást 20 milla? Beindult a gyerekgyár? Azoknál biztos, akik enélkül is a segélyre termelik az igényalapot, de a magyaroknál? Nem látom a hömpölygő babakocsi karavánokat... Ellenben azt elérik vele, hogy aki még maradt volna, de full esélytelenné teszik itthon a maradását, az is kivándorol a többiek után. Ha már úgyis csövezni kell, akkor inkább 10x ennyiért, nem igaz? Aztán ki fogja fizetni a CSOK-ra valót? Önsegélyező körré válik, és mindenki a mellette állót finanszíorzza? Mert más nem marad.

fkv.118 2022.03.14. 15:06:44

@Andy73: Az ingatlanok árát a kereslet-kínálat alakítja, így ha nyakon öntik az embereket ingyen 20 millával, azt is kifacsarják a kezükből a nepperek (a többivel együtt). Így nekik nem lesz olcsóbb, csak a többieknek drágább. A CSOK-os CSOK nélkül is ugyanannyit fizetett volna a kecóért. Ha ő se tudna előkapni mellényzsebből még 20 millát, az eladók se emelték volna meg az árakat, mert nincs aki megveszi.

Andy73 2022.03.14. 16:11:21

@fkv.118: nincs ingyenpenz, ezt jobb, ha megérted. Ha szerinted van, akkor tartsd érte a markodat.

fkv.118 2022.03.14. 17:46:12

@Andy73: Tartom, de nekem nem adják. Pedig nekem is ugyanúgy jár, mint minden más maroktartónak!

kofolafan 2022.03.14. 20:30:01

@erol:

Három gyerekkel költöztem 10 év alatt a következő útvonalon: Magyarország-Ausztria, Ausztria-Németország, Németország-Hollandia, Hollandia-Magyarország.

Mindenhol albérletben laktunk, a feleségem is dolgozott a 10 évből négyet. Most szusszanunk egyet Magyarországon, de ahogy kinéz, nem véglegesen... A gyerekek három nyelven írnak, olvasnak és beszélnek, a legnagyobb négyen. Egy pillanatig se bántam meg, hogy így döntöttem.

De hálistennek mindez nem kötelező, bárki maradhat a születési helye 50 km-es sugarú körzetében, ha az a jó neki. Sok sikert kívánok mindenkinek, de én még úgy 15 évig azt fogom nézni, hogy hol keresek többet. Aztán majd meglátjuk.

kofolafan 2022.03.14. 20:36:41

@DelPiero2:

Megszereztem a holland állampolgárságot 5 év legális ottlakás után, csak azt kellett bizonyítanom, hogy ha lemondanék a magyarról, az nekem komoly pénzügyi veszteség lenne. Ezt nem volt túl nehéz bizonyítanom, lévén hogy egy olyan örökhagyó rokonról van (volt) szó, aki a magyar állampolgárságomhoz kötötte azt, hogy a rám eső részt örökölhessem.

Ezt dokumentumokkal tudtam igazolni, szóval viszonylag egyszerű volt.

(Ahogy Kelet-Európában mondani szokás: nem volt olcsó, de megérte :-) )

kofolafan 2022.03.14. 21:55:53

@pizo:

Hogy a lakásárak csökkenni fognak?! HAHAHA, ennél nagyobb poént nem olvastam az elmúlt 10 évben. Szeretem a kihívsokat, de erre a linkre nem is kattintok, biztos valami műkörmös vagy gázszerelő írta...

DelPiero2 2022.03.14. 22:51:31

@kofolafan: Köszi. Gratulálok hogy sikerült megoldani. Nem voltam ilyen tájékozott, csak tudtam hogy meg lehet szerezni 5 év alatt, nem tudtam hogy lehet kikerülni a magyarról való lemondást. Egyébként van más lehetőség is a magyarról való lemondás kikerülésére? (azért kérdem, hátha tudod mivel érintve voltál és esetleg foglalkoztál vele. Véletlenül van linked a témához?)

fkv.118 2022.03.15. 07:05:17

@kofolafan: Erre ne vegyél mérget, az emelkedésen is ugyanúgy röhögtünk, aztán megtörtént. Csak annyi kell hozzá, hogy elkezdjenek bedőlni végre a mentegetett frankhitelesek, meg a CSOK-ot beszűntessék. Máris lesz itt túlkínálat, aztán az irreálisan magasan tartott árakra nem lesz vevő, hiszen van miből válogatni. Aztán az irreálisak is kénytelenek lesznek csökkenteni, ha el is akarják adni a szajréjukat. Sima piaci folyamat: kereslet-kínálat..

Andy73 2022.03.15. 07:26:14

@fkv.118: a devizahitelek többségét már átváltottak forintra, de a forinthitelesek egy része is bajba kerülhet. Árcsökkenés ennek ellenére nem várható, hiszen az infláció jelentős és általános. Nemcsak az ingatlanok ára emelkedett, hanem szinte mindennek, közben pedig a forint is gyengült. Ha jön egy külföldi vevő X millió euróval vagy dollárral, akkor több forintot kap érte, mint korábban. Vagyis euróban vagy dollárban kevésbé emelkedtek az árak

pizo 2022.03.15. 07:56:19

@kofolafan: Hát ne kattints.

Zoli

pizo 2022.03.15. 08:05:28

@fkv.118: Ha a CSOK megszüntetéséhez még hozzájön a banki hitelezés szigorítása, akkor meg főleg esni fognak az árak. Átlag magyar állampolgárnak sok hitele van, és még többet vesz fel:
www.portfolio.hu/bank/20220202/soha-nem-vettek-meg-fel-ennyi-hitelt-a-magyarok-de-megerkezett-a-feketeleves-524581
Ahogy már itt is szó volt róla, nagyon kevés a készpénzes vevő. Ha a hitelkihelyezést nagyon megszigorítják a bankok, a kereslet is erősen esni fog. Most sokan vesznek fel hitelt, ingatlanba menekülnek, azt gondolják, hogy majd hiperinfláció jön, és könnyen megszabadulnak majd a tartozástól.
Meglátjuk mi lesz.

Zoli

Andy73 2022.03.15. 08:19:42

@pizo: az inflációval a kamatok és a törlesztő részletek is emelkednek, tehát nem lesz könnyebb visszafizetni a hiteleket. A kereslet lehet, hogy csökkeni fog, ami fékezheteti az áremelkedést, az általános infláció miatt viszont árcsökkenés nem várható.

kofolafan 2022.03.15. 08:21:09

@DelPiero2:

Sajnos linkem nincs, egy - már 20 éve ott lakó - ismerőstől kaptam a tippet, ő is így szerzett holland állampolgárságot. Ha jól emlékszem, van vagy 4-5 kivétel, amikor nem kell lemondani a régiről, hogy megkaphasd a hollandot, ez az örökséges verzió tűnt nekem a legegyszerűbbnek. Kell hozzá egy magyar állampolgár végrendelete, amiben leszögezi, hogy csak akkor örökölhetsz tőle, ha magyar állampolgár vagy. A kilátásba helyezett örökségnek meg kell haladnia az 50 ezer eurót (ha jól emlékszem).

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.03.15. 15:40:07

@kofolafan: "Egyszerűen felmondja az aktuális albérletét és kivesz az új helyen egy másikat."
Azért azt el ne hidd, hogy nyugaton ilyen egyszerű és jól működő az ingatlanbérlés.Ott is simán van, hogy egy kiadó ingatlanhirdetésre jelentkezik 3-400 ember és a tulaj eltartott kisujjal, finnyásan válogat a bérlőjelöltek közt, még a s3gge lyukába is betekintve.És mindezt azért, mert megteheti, illetve ő is le akarja védeni magát maximálisan.
Szóval nyugaton is az bérel elsősorban lakást, aki venni nem tud.
Akinek van saját, és jobb munkát talál valahol máshol, az simán eladja, és el tudja, mert van rá fizetőképes kereslet.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.03.15. 16:03:25

@pizo: Igy van ezt mocskosul elba...ltázták Viktorék.A szándék nagyon szép, csak a támogatás a rászorulók helyett a nyerészkedőké lett, a ban(g)koké, meg a neppereké.A családi autóknál ugyanez lett.Valaki bekommentelte a TC-n hogy vett egy Dália Lodzsát még a támogatás megindulásakor.4,2 volt az új ár, de ő megvehette 2,2-ért.Pár hónapra, fél évre rá mi történt?A 4,2 millás vételár felugrott véletlenül 6,2-re.A támogatás meg lett az autónepperé.Gratulálok!

fkv.118 2022.03.15. 18:49:57

@Andy73: Ez lenne a lényeg, hogy bukjanak már be a hitelek, és legyen végre túlkínálat a lakáspiacon. Annak is jár a lakás, aki nem más pénzéből veszi!

pizo 2022.03.15. 19:03:41

@geegee: Szokásos fideszes történet. Dicsekedni lehet vele, de még aki a kedvezményezett, az sem igazán az, a többiek pedig nettó módon ráfáznak. De a haveri körnek nagyon jó, lehet belőle nyerészkedni, lopni.

Zoli

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2022.03.16. 07:19:03

A támogatásokat a magyarok minimális száma tudta igénybe venni. A környezetemben egyről sem tudok. Vagy nincs nekik gyerekük, vagy felnőttek a gyerekük, vagy keveset keresnek, vagy sokallják a lakásárakat. Én viszont vettem három lakást egy elektromos autót az elmúlt 6 évben, mert korábban gyűjtöttem rá a magas jövedelemből. Most csináltatok éppen napelemet is támogatások nélkül a korábbi három húszezres LTP-mből. Mikor a tolvajok megszüntették gyorsan kötöttem a sanyarú időkre. Aki nem gondolkodik előre, csak a támogatásokra vadászik, elveszett ember.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2022.03.16. 07:31:22

Aki a támogatások élősködik, a szabályokat nem ismeri szintén elveszett ember. Itt van például a mostani esetem a napelemekkel. Szaldós rendszerbe(amennyi áramot megtermelek kilowattban azt vissza is kapom a hálózatról) már csak úgy lehet napelemet telepíteni, hogy önerőből finanszírozó támogatások nélkül. Ez viszont a jövőre nézve sokkal kedvezőbb a támogatással elérhető rendszereknél, mivel a támogatottaktól a napelem el megtermelt áramot nem annyiért veszik át amennyiért adják. Ez hosszabbtávon jelentős veszteség, pláne annak aki csak annyi napelemet telepít, amennyi áramot jelenleg használ. Egy idő után a támogatott azt fogja észrevenni, hogy van napelem, és ugyanúgy fizeti az áram díjat. Mindig előrelátóan kell gondolkodni, nem a pillanatnyi helyzet alapján.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2022.03.16. 07:56:26

De, egy fiatal párról tudok, akik felvettek 10 milliót az államtól jövőbeli gyerekekre. Most azon agyalnak, hogy 20 vagy 30 milliós lakást vegyenek 30 évre felett magaskamatozású hitelre. Közben nem is keresnek keveset, vagy félmilliót, fizetik a 200 ezres albérletet. Hát, nem irigylem őket. Választhatnak:vagy életük végéig egy lukban laknak és fizetik a hitelt csányinak, vagy életük végéig egy lukban laknak és fizetik a bérleti díjat a főbérlőnek. Az első verzió annyiból jobb, hogy ha meghalnak a most még nemlétező gyerekük talán örököl egy egérlyukat(szándékosan nem lakást írtam, mert 20-30 millióból azt nem kapnak, házat meg végképp) . De ha időközben agresszorok lerombolják azt, akkor még azt sem.

konrada 2022.03.16. 09:45:34

...s tudjátok, hogy mi fogja még felverni az árakat? (Na nem zsákfaluban, hanem frekventált helyeken.)

A háború a szomszédban. Jönnek majd ukránok, akiket visszabombáztak évtizedekkel, és oroszok is, akiknek a szabad mozgáshoz jól jön egy schengeni ország.

...jó, tudom, mennek majd nyugatabbra is bőven, de a lecsorgó is olyan tömeg lesz, mely elég komoly vásárlóerőt pumpál a piacra. (S akinek ez kérdéses, az sétáljon egyszer végig a Marina-parton, s hamar hallani fogja, hogy aki nem ferdeszemű, az sok esetben oroszul (esetleg ukránul?) beszél.

kp2 2022.03.16. 09:51:39

@pizo: mondjuk Karlsruhe az kb olyan, mintha Magyarországot Ózd alapján itélnéd meg... Az a város a nehéziparra épült, ami eltünt; vele együtt az összes adófizetö is. Akik maradtak a nyugdíjasok, meg a menekültek...velük pedig egyenes az út a leszakadáshoz.

Persze van igazság abban amit mondasz, de azért egy átlag német város még mindig fényévekkel jobb infrastruktúrával rendelkezik mint egy átlag magyar város.

kp2 2022.03.16. 10:02:27

Az én véleményem az ingatlanárakról, hogy "oldalazni fognak".
Azaz az infláció körüli áremelkedés lesz, ami nem lesz kevés, de reálértéken nem nönek tovább, a finanszírozási problémák miatt,

konrada 2022.03.16. 10:07:14

@kp2: Az új építésűeknél lehet.
De a használtaké pont ezért fog nőni, mert a finanszírozási problémák miatt a még mindig a jóval olcsóbb használtakat keresik majd inkább, amit lehet benne lakva is fejleszteni a pénz függvényében.

kp2 2022.03.16. 10:33:23

@konrada: Az az hatás amit leírsz az már szerintem jelen van, és pont azért kerülnek a használt lakások már most annyiba, amennyibe; zöld hitel és miazmás ellenére. Hiszen a támogatásokat szinte "könnyebb" megkapni, mint akár normál bankhitelt egy kiskeresetü átlagvásárlónak.
Ha csökkenne a különbség, akkor az emberek inkább új lakásokat kezdenének el venni és újra kiegyenlítődne - de ez csak egy vélemény.

Igazából legyen Neked igazad, mert van kitettségem a használt lakás piacon :)

konrada 2022.03.16. 11:05:04

@kp2: Ahhoz még sokat kell csökkennie a különbségnek.
Pl. Budapesten - ugyanazon utcában egymás mellett - egy - szerintem rosszabb minőségben készült, rosszabb belső kiképzésű, túlépített telken lévő új lakás azonos méretben nagyjából 1,5x-es áron van, mint a mellette lévő, szelősebb, jobb panorámájú panelprogramos, felújított lakás.
Ez az árkülönbség tarthatatlan lesz, és nem az újépítésű ára fog lecsökkenni a paneléhoz.

Andy73 2022.03.16. 14:54:17

A panel meg a téglalakás két teljesen más kategória. Az újépítésű tégla pedig pláne. Az újépítésű téglát csak egy újszerű téglával érdemes összehasonlítani, mert tégla és tégla között is hatalmas különbségek vannak.

A Dundee 2022.03.16. 17:22:30

Menyi nagyokos van itt is. Tele van az orszag profi ingatlanosokkal, autokereskedökkel, virologusokkal, politologiai szakemberekkel, futbalkommentatorokkal...Komolyan mondom, ennyi tehetseg - besz***s ez az orszag, de tenyleg.

fkv.118 2022.03.16. 19:55:48

@konrada: Ide max a kárpátaljai magyar jön, az övéi közé. Egy full ukránnak ez már ugyanolyan vadidegen hely mint Németország vagy Kolumbia, miért állna meg pont itt? Hogy ha nem állnak meg a ruszkik a határnál, akkor innen is lehessen megint továbbállni?

fkv.118 2022.03.16. 19:56:19

@A Dundee: Te vagy közülük az egyik...

A Dundee 2022.03.16. 20:02:24

@fkv.118: Igen? No. Ezt miböl számoltad ki? A CV-m alapján állítottad fel a diagnózist, vagy a doktori disszertációimból?

A Dundee 2022.03.16. 21:53:52

@fkv.118: értem. Tehát egy kis köcsög troll vagy. Gratulálok!

konrada 2022.03.17. 07:29:35

@fkv.118: Nem véletlen említettem példának a Marinát - de írhattam volna más újabb építésű telepet is Budapesten - ahol (kis túlzással;) az orosz (vagy ukrán, én meg nem különböztetem) a 2. leggyakrabban használt nyelv a kínai után.

#szájbergyerek# 2022.03.17. 08:23:24

@lenörd hofstadter:
Ha számolatlanul van pénz, akkor lehet ennyiért lelakott házat venni, akár földdel egyenlővé tenni pár gurigáért és aztán építeni rá valami szép újat másik 60-70+ misiért.
Aki ilyet csinál, annak CSOK, babaváró meg zöldhitel és egyebek nélkül is van mit a tejbe aprítani.
Mondjuk a "falig visszabontottal" meg kihozza a harmadából, feléből a mai építőanyag árak mellett.

fkv.118 2022.03.17. 19:30:26

@konrada: A Marina meg a Béla király út lehet az övék, nem milliárdokért keresek vityillót, csak mezeit.

A Dundee 2022.03.19. 11:01:17

@fkv.115: nem válaszoltál semmit az eredeti hozzászólásomra - ami legalább annyira releváns hozzászólás volt mint bárki másé, vagy a te hozzászólásaid. Viszont kötekedsz, meg most még k×rvaanyázol is. Te magad vagy a troll definiciója. Legalább kijött a dolog, és mindenki pontosan látja mennyi valódi ész meg intelligencia van a hozzászólásaid mögött. (Egyébként én 20 éve foglalkozom ingatlanfejlesztéssel, és praxisból látom hogy a kommentszekcióban rengeteg féligazság, innen-onnan összeszedett zagyvaság van, és egymást letorkolva pinpongoztok oda-vissza vele, mert mindenki mindenhez IS ért, jó magyar hagyomány szerint. Aztán valódi kommunikáció, párbeszéd-olyan ami előre visz - sosem alakul ki, mert túl sokan, azt gonoljàk, hogy eleget tudnak, és másokat leugatva oszthatják az észt. Aki mindig csak mondja a magáét de sose kérdez, az sose tanul semmi újat...)

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2022.03.19. 17:56:46

@A Dundee: @fkv.118: @#szájbergyerek#: @konrada: @kp2: @Andy73: @Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög: @pizo: @geegee: @kofolafan: @DelPiero2: @kunzoo: @AlexAston: @igazi hős: @a nagy hohohorgász: Gondoltam megköszönöm az aktivitásotokat, a hozzászólásokat. Egészen a végéig tök jó volt olvasni amit írtatok. Ennyire nem gondoltam bele a csok-ingyenpénz-árdrágulás-gyereknevelés relációba, pedig itt volt a szemem előtt, ezért külön köszönet és mégegyszer bocs, hogy ingyenpénznek neveztem, hát nagyon nem az, sőt. Szóval köszi a hozzászólásaitokat.

A Dundee 2022.03.20. 20:50:45

@fkv.117: huh haver. Te masszívan sárgalapos őrült vagy.

Kedves Admin, elnézést kérek, sajnos belefutottunk egy OLYAN-ba. Elnézést kérek a magam részéről, nem gondoltam hogy ebbe fog torkollani a dolog. Sajnálom, hogy összerondítottuk a post kommentszekcióját, nem ez volt a szándékom.
süti beállítások módosítása