Amit neked is tudni kell, ha lakáseladáson gondolkodsz
2020. október 01. írta: I Love Buda

Amit neked is tudni kell, ha lakáseladáson gondolkodsz

Mit hozhat a második hullám az ingatlanpiacra?

Azt még senki sem mondta rám, hogy pesszimista lennék, sőt inkább az ellenkezője a jellemző. Nem hiszem, hogy az én életszemléletem változna, de azt látom, mintha jönne felénk egy hurrikán és mi annyit sem teszünk, hogy lebattyogjunk a pincébe, egy üveg lekvárral és kivárjuk, hogy elvonuljon a vihar. Ehelyett  ülünk az ablaknál és nézzük a tölcsért és vagy azt hisszük, hogy elkerül, vagy egyszerűen valakitől azt várjuk, hogy megvéd minket, mert azt nem gondolom, hogy ennyire nem érdekelne, hogy mi lesz a sorsunk. Senki, de senki nem fog rajtad segíteni, ha te nem teszel semmit magadért.

A JELENLEGI HELYZET SEM RÓZSÁS, SŐT

Nem árulok el titkot azzal, hogy a nemzet nagymamája és a két szigorú tekintetű, egyenruhás, borostás rendőr megjelenése főműsoridőben, azt jelenti, hogy elért minket a covid második hulláma. Azt gondolom, hogy ez lényegesen nagyobb hatással lesz az ingatlanpiacra, mint a tavaszi első hullám, Míg akkor csak lakáshotelek, illetve a klasszikus albérletek  bérbeadása lett nehezebb, illetve kényszerítette rá a tulajdonosokat más stratégiára. A következő, második hullám közvetve mindenkit, érinteni fog aki ingatlant árul. Megjegyzem, hogy 11 000 lakáshotel üzemelt a városban és 8000 hosszútávú kiadásra hirdetett ingatlan közül válogathattunk. Azzal, hogy hitelfizetési moratórium lépett életbe, az első covid járvány hatásait is késleltették, ergo, nem érezzük teljes erejével.

MEGVÁLTOZOTT AZ OTTHON FUNKCIÓJA IS

Az otthon fogalma, szinte tökéletesen megváltozott. Nem csak home office miatt, hanem ahogy Wolf Gábor nagyon találóan fogalmaz, az otthon az új kávézó, az otthon az új étterem, az otthon az új mozi. Egy szintén általa említett érdekesség, ami ezt alátámasztja, hogy a Disney+ mozicsatorna a járvány első hulláma idején, öt hónap alatt növekedett annyit, mint a Netflix hét év alatt. Természetesen a Netflix is elképesztő növekedést produkált, de szintén szárnyalnak az ételkiszállító cégek, különböző, akár ruhamárkák webshopjai.  Ma gondoltam rá egy hamburgerezőben, hogy mostanában, ha valahol ebédelek, tuti, hogy feltűnik egy hatalmas hátizsákos lány-srác a pultnál, az ajtóban és megrendelt ételt szállít ki valahova.

MIT TANULHATUNK ÉS KITŐL?

Amint feloldották májusban  a karantént, két hét alatt találtam bérlőt, a két legdrágábban hirdetett kiadó megbízásomra. Közel milliós havi bérleti díjról beszélünk, úgy, hogy volt olyan nap, hogy három ügyfélnek mutattam őket. Mindkét bérlőnek száz négyzetméternél nagyobb saját lakása van, remek helyeken, de nincs hozzájuk kert, tehát kerestek megoldást, számítva arra, hogy a második hullámban esetleg több időt kell otthon tölteni. Ok, azt mondhatjátok, hogy könnyű nekik, ők remek anyagi körülmények között élnek, igazatok van. De nem ez a lényeg, hanem az ő hozzáállásuk. Ők egyből léptek, alakították a körülményeiket, mondhatni kicsit formálták a jövőjüket. Tehát az, hogy nem várnak addig, ameddig a jószerencse alakítja ki a határaikat, elébe mentek. Talán így gondolkodtak mindig, ezért állnak ma jobban anyagilag is.

SZIMPLA KÖVETKEZTETÉS

Az első hullám idejében, az euro csak a legvégén volt 350-360Ft, ma reggel a második hullám elején, olyan 366-ra ébredtünk. Szóljon, ha valaki azt érzékelte esetleg, hogy visszaállt az élet a járvány előtti kerékvágásába május óta. Plázák, mozik, éttermek, kávézók élettel teltek meg? Ja és nincs zenei rendezvény, fesztivál, utazás stb. Ez mind kieső bevétel, ez mind elveszett munkahely. Most is érezhető a visszaesés, és még a hiteleinket sem kell fizetnünk. A rövidtávú kiadásra szánt lakások, majd 30%-a megvásárlását hitelből finanszírozták. Gondolom azzal az elképzeléssel, hogy a bérleti díjból, majd törlesztenek. Igen ám, de nincs bérleti díj, nincs bevétel, nincs miből törleszteni. Tudom, hogy márciusig moratórium van, de most csak hamis biztonságérzetben ringatod magad, ha nem teszel valamit.  Ezeknek a lakásoknak egy része, piacra kerül és lesz olyan család, vállalkozás, ahol kell a pénz gyorsan, vagy dől minden. Találhat majd közöttük az érdeklődő egészen jó áron megvásárolhatókat is. Ezek persze húzzák magukkal a többiek árait és nem felfelé.

Ne legyenek illúzióink.  Van, aki hitelből vásárolt lakást és sajnos beletartozik a munkájukat elveszítők népes táborába. Valahogy kezelnie kell a helyzetet.. Ezek közül a lakások közül is találkozunk majd többel az ingatlanhirdetési felületeken.

nevtelen_terv_12.png

ITT LEHET A VÉGE, DE NEM NEKÜNK               

Az USA legoptimistább gazdasági elemzői szerint, 2023-lesz az az év, amikor ott visszaállhat a gazdaság a normálisnak mondható kerékvágásba, az övék. Ha ott akkor, akkor itt mikor? Azt hiszem nem tévedek, ha arra tippelek, hogy nem előbb rázzuk meg magunkról a gazdasági válság sarát. Ne áltassuk magunkat. Azt gondolom, hogy annyit mindenképpen érdemes az említett jó anyagi körülmények között élőktől ellesni, hogy használd az információt és merj lépni, mert amikor a többiek lépnek, akkor már általában késő.

Én szóltam.

Milovecz László

Budai ingatlanközvetítő

A bejegyzés trackback címe:

https://ilovebuda.blog.hu/api/trackback/id/tr8716223916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

onlame 2020.10.02. 15:46:48

Értem én, hogy ingatlanközvetitőként azt szeretnéd, hogy pörögjön a piac, és az emberek akarják eladni a lakásokat, és lehetőleg Téged bizzanak meg a feladattal, mert Te értesz hozzá a legjobban.

De igazából a poszt tele van feltételezésekkel, csirkecsontból jóslással.
Még a mongol elemzők becslését azért hiányolom a posztból a kazah helyzetet tekintve, amiből még hasonlóképpen lehetne extrapolálni a globális helyzetre, majd ráközeliteni a magyar ingatlan- és hitelpiacra.

Az ingatlan hosszútávú befektetés azoknak, akiknek nincs idejük diverzifikált befektetési portfoliót menedzselni. A legrosszabb, amit tehet az ember, hogy bedől az ilyen "még most kell lépni, amig nem késő", és megpróbálni "gyorsan eladni", "gyorsan kiszállni", mielőtt "többet bukik".

Kb. ilyen tanács a "most vegyél eurót, mielőtt mégdrágább lesz"...

232323 2020.10.02. 16:16:20

en orommel vasarolnek be magyarorszagon a kemeny valutammal, amit a hanyatlo nyugaton keresek.. remelem utcara kerul parszazazer luzer es vegre igazan nyomott aron lesz minden. minden is.

haXXXor 2020.10.02. 16:26:10

Első hozzászóló teljesen jól látja. Befektetői szemmel (bár nem ezzel foglalkozom, de kezeltem magam portfoliót és nem, nem virtuális pénzzel a Plus500-on) én azt gondolom, hogy az ingatlanoknál nem kell nagyon aggódni, mivel alapból nem érdemes úgy számolni vele, hogy hamar megtérül/termel vagyonokat (ez hamis illúzió volt az Airbnb-nél is, mivel ökölszabály: ingyenpénz nincs, azaz relatív nulla befektetéssel NEM üzemeltethetsz szállodát, még ha te nem is így hívod. Az pedig, hogy van törvényi kiskapu, az NEM egyenlő azzal, hogy nem lesz befoltozva -> itt igazából az volt a segghülye, aki elhitte, hogy a jóval izmosabb szálloda-lobby nem fogja követelni a default ezer sebből vérző Airbnb-zés korlátozását), azaz hosszú távon kell gondolni rájuk. Aki nem így gondolt, az nyilván most bedől. Lakása a piacra kerül, ő meg hirtelen a fasz másik végére... de mivel az ingatlanpiac egy lassan mozgó, ciklikus rendszer, így ez teljesen normális. Most jön a túlkínálat és a recesszió időszaka amiben a szerencse, hogy kurva gyorsan végig fog söpörni és mivel látható vége is van (x arányú oltottság már visszahozhatja a javuló gazdaságot és az ingatlanpiacot felfuttató üzletágak visszatérését -> élénkítheti a nemsokára beálló lakáshitelezést), így kalkulálni is lehet.

Én pont NEM adnék el most semmit, mert nincs különösebb oka. Persze ha egy év alatt akarsz pénzt látni vagy szimplán nem fogod tudni fizetni a hitelt, akkor mindegy is, mert úgy meg a bank előbb teszi rá a kezét, mintsem feladhatnál egy hirdetést bárhol. Viszont ha tényleg befektetés, akkor fog az még többet is érni bár lehet, hogy nem a következő 2-4 évben....

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2020.10.02. 16:58:17

@haXXXor: Egy szóval nem mondtam, írtam, hogy add el a portfóliódat. Ha stabil vagy tartsd meg, keress más megoldást. Viszont az a 30%, aki hitelből teremtett magának munkahelyet egy így üzemeltetett lakással, talán jobb, ha átgondolja a teendőit.
@232323: Arra viszont megkérlek, hogy azokat, akik rosszul döntöttek ilyen stílusban ne minősítsd itt, mert az a véleményem, hogy nekik elég problémájuk lesz az ilyen megjegyzések nélkül is.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2020.10.02. 16:59:00

@232323: Örülnék, ha nem lenne igazad és a párszázezer, megúszná kisebb veszteségekkel.

Andy73 2020.10.02. 17:22:01

Már csökkentek az árak és a keresletet is, de ez még valóban csak az eleje a lejtmenetnek vagy a korrekciónak, mert a fizetésekhez képest nagyon elszálltak az ingatlanárak. Tehát eladni még ezelőtt volt igazán érdemes, venni meg ezután. De az igaz, hogy most még nincs itt a mélypont, tehát most még jobban el lehet adni, mint jövőre.

Andy73 2020.10.02. 17:34:04

@haXXXor: az oltásra is várni kell még, a teljes körű oltottsag pedig illúzió. Sajnos sokan meg fognak még halni ebben a járványban, ami még csak most kezdődött el igazán.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2020.10.02. 18:34:35

@onlame: Nem, nem érted.
Nekem nem befolyásolja a jövedelmemet, ha mindenki szeretné eladni az ingatlanát.

Azt eltaláltad, hogy kimondottan örülök, ha valaki engem bíz meg azzal, hogy eladjam a lakását. Igen, értek hozzá, legalábbis ezt mutatja, hogy több mint 10 éve élek ebből a szakmából és csak akkor kerestem pénzt, ha sikeres voltam.

A poszt valóban feltételezésekkel van tele, mivel próbál az elkövetkezendő időről gondolkodni. Itt megint csak az ebben a szakmában eltöltött időre hívnám fel a figyelmet, ami talán elég ahhoz, hogy leírjam, hogy mit gondolok. Amikor te is kicsit belemélyedsz valamibe, hidd el még az is lehet, hogy értesz majd hozzá, nem lesz szükséged csirkecsontokra, kávézaccra, stb, hanem elég lesz a tapasztalat, illetve a saját gondolataid.

Jobb fej lettél volna, ha amikor idézel, jelezted volna, hogy én ezeket nem írtam le, hanem a te értelmezésed, bár akkor nincs idézőjel.

Az alábbi mondatod arról árulkodik, hogy nem olvastál figyelmesen, illetve halvány fogalmad sincs arról, hogy kik vásároltak ilyen célra ingatlanokat.

Az ingatlan hosszútávú befektetés azoknak, akiknek nincs idejük diverzifikált befektetési portfoliót menedzselni.

Azzal zárod, hogy

A legrosszabb, amit tehet az ember, hogy bedől az ilyen "még most kell lépni, amig nem késő", és megpróbálni "gyorsan eladni", "gyorsan kiszállni", mielőtt "többet bukik".

Kb. ilyen tanács a "most vegyél eurót, mielőtt mégdrágább lesz"..

Szerintem sokkal rosszabb, ha a te hozzászólásodat figyelembevéve dönt valaki, remélem kevesen lesznek ilyenek.

Tsteinar 2020.10.02. 19:16:57

Szerintem jelenleg a legrosszabb tanács az eladás. Amennyiben tényleg lesz vakcina hamarosan, a minimális pár %-os árkorrekción kívül semmi nem lesz. Feltorlódik a kereslet is, a gyenge Ft kedvezni fog a külföldi befektetőknek, a moratórium miatt nem kell törleszteni, lassan vissza fognak térni a túristák, az olcsó hitelt ki lehet izzadni airbnb helyett hosszú távú kiadással is.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2020.10.02. 20:12:57

Én tervezek lakást venni, amikor nem elmebeteg árak lesznek, mint most az rbnb és a csok által túlfűtött piacon. Úgy -30% körül kezdek majd elgondolkozni. Számíthattok rám. :-)

Ezmiértkell 2020.10.02. 20:15:45

A marha okos ember nemcsak megdzolal hanem egybol vokket ir. "En szoltam". Nagy tuma.
A bp-i lakasarak eddig voltak irrealisak, a bulinegyedtol annyira tele volt mindenkinek a toke, hogy latszott, hogy vege lesz, a koronavirus csak rasegitett erre

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2020.10.02. 20:30:21

@Ezmiértkell: A marhaokos kommentelő hozzászól. :)
Csendben jegyzem meg, hogy ezeket a lakásokat megvásárolták, pénzt adtak értük, tehát nem volt irreális, annyi volt az ára és voltak, akiknek ez kimondottan jó befektetés volt, hasznot hozott.

almaza 2020.10.02. 21:08:22

Helyes. Essenek az arak! Az ev elejetol nezek befektesi cellal ingatlanokat. Eladni nem tudjak, az arat tartjak. Miben remenykednek?

2020.10.02. 22:36:36

Recesszióban eladni az ingatlant, az egyenlő azzal, hogy valaki realizálja az elméleti veszteségét. Ez a korona azért nem egy nukleáris tél vagy egy kolera, belátható időn - értsd, egy-másfél év - belül vége lesz, és ha vége lesz, az emberek újra utazni, bulizni, élni akarnak majd, illúzió, hogy hosszútávú gondolkodásbeli változást hoz a jelen helyzet, és majd mindenki veteményezik, otthon olvas könyvet, meg leszokik a repülésről, mert az környezetszennyező. Ha majd újra lehet bulituristáskodni, mindenki izomból be akarja pótolni a kiesést, úgyhogy újra fellendül a vendéglátás, a turizmus, a lakáskiadás, az ingatlanárak pillanatok alatt visszaállnak. Jó, hát aki a nettó 240 ezer forintos fizetésére vett fel lakáshitelt, hogy erbíenbízzen vele, az most rácseszett, de gondolom ők vannak kevesebben.

hopp11 2020.10.02. 23:00:13

Igazából nem értem, mit akar közölni az írás. Elmondja, hogy a lakáshotelesek megszívták, mert sokuk hitelbòl vette a nagyon drága lakást, most meg nincs bevétel vagy jóval kevesebb, pedig ebből akarták fizetni a hiteltörlesztőt. Igaz, de ezt már sokan elmondták. Emiatt Bp-en lehet egy árcsökkenés. Ennyi.
A szerzőtől pedig megtudjuk, hogy "ő szólt". Mit szólt? Mert én nem értem. Elmondta azt, amit eddig is mindenki tudott.
Ha azt akarta közölni, hogy zuhanni fognak az árak és mindenki azonnal adja el az ingatlanát, akkor ez hülyeség. Akik hitellel terhelt rbnb-s ingatlannal rendelkeznek, úgyis kiszámolják maguknak, mi a jó. Akiknek nincs hitelük, vagy egyéb bevételükből tudják fizetni, azoknak őrültség lenne most eladni, ugyanis fél-egy év múlva az árak kb ugyanitt lesznek. De 3-4 múlva már biztosan feljebb.

Andy73 2020.10.03. 07:27:05

@hopp11: fél-egy év múlva biztosan lejjebb lesznek az árak. Három-negy év múlva talán stabilizálódik a helyzet, vagyis akkor talán megáll majd a csökkenés, de ez is nagyon sok tényezőtől függ. Egyelőre sajnos csak romlik a helyzet. A 2008-as válság idején a mélypont 2013 volt, addig zuhant az ingatlan piac.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2020.10.03. 07:40:26

@hopp11: Az írás igazából egy téma felvetése. Ha fél-egy év múlva minden helyreáll, akkor is sokan szenvedtek el komoly veszteségeket, de az a helyzet, hogy én abban nem vagyok biztos, hogy ez így lesz.
Egy befektetés, ami hiába ingatlan 3-4 évig nem termel hasznot, finoman szólva is elgondolkodtató.
Legyen neked igazad, én nagyon örülnék, de azt is látom, hogy az elmúlt pár hónap mennyire lenyomott több iparágat. Egy példa: Nagyon közeli ismerősöm dolgozik Olasz cégnél, akik szinte az egész világon jelen vannak. Évekre visszamenőleg látják, hogy egy üzletükbe adott nap, hány ember tért be, ők mennyit vásároltak. A forgalom növekedése folyamatos volt mostanáig, direkt megkérdeztem, hogy a leforgalmasabb boltjuk tavalyi, és idei bejövőszáma hogy néz ki az elmúlt hétre. A csökkenés 47%. Tudom, hogy ez egy példa, de jól érzékelteti talán, hogy hosszútávon is nyomot fog hagyni a covid helyzet, hiszen minden mindennel összefügg. Tényleg örülnék, ha neked lenne igazad, én másképpen látom.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2020.10.03. 07:43:55

@Andy73: Azt gondolom, hogy igazad lehet, hiszen minimális árcsökkenés még a hirdetett ingatlanoknál is megfigyelhető, de a kialkudott vételáraknál, talán még jobban látszik.

I Love Buda · https://budai-ingatlankozvetito.business.site/ 2020.10.03. 07:46:05

@shitgun: Ez egy elfogadható forgatókönyv lenne, legyen igazad!

zuulululu 2020.10.03. 07:59:43

@shitgun: "Jó, hát aki a nettó 240 ezer forintos fizetésére vett fel lakáshitelt, hogy erbíenbízzen vele, az most rácseszett, de gondolom ők vannak kevesebben."
--
30%
Sokan vannak, sokkal többen mint hinnéd. És ők adni fognak, januártól legkésőbb.
Igaza van írónak, akinek van esze most teszi meg 10% bukoban, nem pedig 20-30 bukoval a tömeggel.

hopp11 2020.10.03. 08:15:46

@Andy73:
A 2008-as válsággal nem lehet összehasonlítani, ezt már sokan sokszor elmondták. Az akkor egy strukturális alapok miatt kirobbant válság volt. Most ilyen okok nem voltak, pusztán a járvány miatt állt le minden. Ha csak Mo. -ot veszem, akkor rengeteg munkahely szűnt meg, most meg a hivatalos adatok szerint valami 17 ezerrel dolgoznak csak kevesebben, mint tavaly szeptemberben. Most nem nézek utána a pontos számoknak, de az arány nagyjából úgy néz ki, hogy tavaly szeptemberben 4 500,000-en dolgoztak, most meg akkor 4 483,000-en. Tehát szinte alig van különbség. Ez a válság addig gond globàlusan, amíg nincs vakcina. A hírek szerint az pedig ezen év végén vagy jövő év első felében lesz. A teljes népességet pedig nem kell beoltani, elég első körben az időseket, krónikus betegeket, ez kb a népesség 20 %-a. Ha òk védettek, már nem tud nagy halálozást okozni a járvány. De mivel állítölag kifejezetten olcsó lesz (pár ezer ft), a népesség többi részébòl is sokan beoltatják majd magukat (én is). Tehát legkésőbb a jövő év közepétòl az élet helyre fog állni. A gazdaság a világban teljes egészében valószínűleg csak kb egy évvel késòbb fog helyreállni. A vakcina megjelenésekor, de talán már ez előtt - a hírek hatására - az ingatlanárak is vissza fognak állni az addigi szintre. Az más kérdés, hogy ha az önkormányzat betiltja vagy korlátozza az rbnb-t, akkor azok az ingatlanok nem fognak visszatérni a korábbi árszintekre. De ez jól is van így.

zuulululu 2020.10.03. 08:24:06

@hopp11: Nem fog a régi világ már visszaallni. A vakcina is olyan hogy vagy lesz, vagy nem lesz (en az első 3 évben be nem oltalom magam, teszteljek csak a többiek, aztán ha rendben, akkor talán). Ugye ezzel lobbizott mindenki tavasszal hogy ev végére jön a vakcina. Most jövőre. Aztán....

A vilaggazdaság osszehasonlithatatlanul rosszabb állapotban van, sokkal kevesebb lehetőséggel mint 2008-ban.
Nezz ra világ ossz adósságára. Kamatszintekre. CB-knel tartott eszközök mennyiségére, minőségére.
Katasztrófa.
Ezt kapta telibe az egész korona válság.
Ami csak most kezdődik igazán.
Eddig mindenki kihuzta tartalékbol, kötelező szabikbol, zsebből fizetett fizetesekkel, biztak őszre.
Ezek elfogytak. Most jönnek az igazi leepitesek, csődök. Brutál lesz.

Buchhalter 2020.10.03. 09:07:38

@hopp11: Bocsi,elhiszed az agyonkozmetikázott kormány adatokat a munkanélküliségről??? Kapj már magadhoz!!! Közgazdász elemzők itt az indexen levezették,hogy a valós szám 450 000 és 200 000 fő már kiesett a 3 havi segélyből.Ergó se munkája se ellátása és a NAV 45 nap múlva már fenyeget TB tartozás miatt. Látom te is mannázol, hogy minden rendben van.Kurvára nincs semmi rendben! Szinte mindennap bejelenti egy cég ,hogy kénytelen x embert elküldeni.Tegnap a WIZZ AIR közölte,hogy 20 % létszám leépítés október 1-től. Több mint 1000 taxis eltűnt a budapesti piacról. Éttermek,szállodák bezártak és a megszűnt magyar kurzarbaeit miatt több száz embert kirúgtak. A kórházak elismert tartozása 45 milliárd.A BKV csak 10 milliárd amihez a kormány egy fillért se akar adni.Különben a vidéki városokban is elkezdtek az árak lefele korrigálni.A legjobban Győrben.

Andy73 2020.10.03. 09:07:39

@hopp11: Bárcsak igazad lenne. Fő az optimizmus. A pozitív hozzáállás tényleg fontos, de azért közben reálisan is kell nézni a dolgokat. A 2008-as válság tényleg más volt, az viszont még kérdéses, hogy ez enyhébb lesz-e, vannak, akik szerint sajnos súlyosabb.
Sajnos az a helyzet, hogy a járvány nálunk még csak most robbant be igazán, és a következő hónapokban még csak súlyosbodni fog a járványhelyzet. Hogy a gazdasági helyzet hogyan alakul, az sok tényezőtől függ, de az ingatlanpiacon még csak most kezdődött a lejtmenet.
Az emberek többségének egyébként jó, hogy csökkenek az árak, hiszen a többség nem befektetési célból vásárol, és az elszállt ingatlanárak miatt a fiatalok egyre kevésbé juthattak saját lakáshoz. De a befektetők is profitálhattak-profitálhatnak, pl. ha most eladtak haszonnal, majd az árcsökkenés után ismét bevásárolnak.

Buchhalter 2020.10.03. 09:14:42

@I Love Buda: szerintem Magyarországon a fő gond a siralmas szociális háló : 3 hónap munkanélküli segély .Még Amerikában is 6 hónap! Nyugat -Európában például a rezsit,vagy az albérlet felét ha van kisgyerek,egy évig átvállalja az állam. Szerintem nálunk robbanást a a pénz és munka nélkül maradt emberek fognak okozni,amit a jelenlegi kormány nagyon rosszul és antiszociálisan kezel. A moratórium nem rossz dolog,de ha továbbra se indul be a világgazdaság ,akkor nagyon rossz forgatókönyvek valósulhatnak meg. A legkevesebb ,hogy bárhol lehetnek utcai zavargások. A legrosszabb ... ajánlom olvasgatásra a legfrissebb Örmény- Azerbajdzsán híreket. A vezetők mindkét részről a corona vírust is okolják,ami szerintem abszurd,de a reménytelen ember már mindenre kapható.

sterimar 2020.10.03. 10:20:27

@Buchhalter: "Tegnap a WIZZ AIR közölte,hogy 20 % létszám leépítés október 1-től. "

Ne keltsél pánikot légyszíves. Hol olvastál ilyet? (nem olvashattál, mert ilyet nem jelentett be a Wizz Air)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.10.03. 11:31:08

@shitgun: azert nem biztos hogy minden visszaall. sok ceg most volt kenytelen raebredni, hogy ezek az irodistak otthonrol is dolgoznak, nahat. akkor minek futjuk itt nekik az irodat? laptop, internet aztan heti-havi egyszer majd talalkozunk, erre 5000m2 helyett eleg lesz 1000 is. es akkor minek bereljen a fiatal budapesten, ha heti-havi egyszer eleg raszanni a napjat hogy "bemenjen" dolgozni, egyebkent meg mindegy hol van?

kvadrillio 2020.10.03. 11:34:09

NE ADD EL ! FŐLEG NE NEPPEREKNEK !!!...KÉSŐBB SOKKAL DRÁGÁBB LESZ !!!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.10.03. 11:34:33

@droid_: ja es persze ugyanez vasarlas eseten is.

Buchhalter 2020.10.03. 11:37:00

@sterimar: parancsolj : www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/valsag-varadi-jozsef-fapados-wizz-air-fapados-jarvany.714816.html

Különben nem szeretem ha kétségbe vonják a szavaimat.Ennyi erővel te is rá kereshettél volna! Ez nem pánik,hanem a valóság! Ébresztő! Szerinted a gazdaság lezárása az ész nélkül hozott korlátozásoknak nincsenek hatásai?!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.10.03. 11:49:13

@Buchhalter: ebben hol van oktober 1? azt irja "volt". marciusban volt ilyen bejelentes.

sterimar 2020.10.03. 12:04:55

@Buchhalter: Ha már ilyen jól belinkelted, próbáld meg elolvasni!
Hol írja ebben, hogy október 1-től 20%-os leépítés van? (arról nem is beszélve, hogy mégis hogy jelentene be 2-án egy 1-től szóló leépítést...) A Wizz Air-nél még áprilisban volt egy ekkora leépítés, ami a Wizz Air egészét érintette, nem magyar specifikus volt. Sehol nem jelentettek be októberre újabb leépítést, ezzel a kijelentéseddel valótlanságot állítottál és pánikot keltesz.

Buchhalter 2020.10.03. 12:07:29

@droid_: jól van Móricka , "köszönjük". Akkor is leépítettek 20% - nyi embert,nem? A cikk jelent meg október elején. De még kötözködjél.Többen röhögnek rajtad,hogy mekkora nagy Fidesz fan vagy. Nem baj,hogy kezdenek totál elkúrni mindent? Mintha direkt csinálnák, vagy tudják hogy üres a kassza és nincs mit lenyúlni + Brüsszel is kezdi elzárni a pénz csapot.

Buchhalter 2020.10.03. 12:11:29

@sterimar: személyeskedsz hülye gyerek! Miért én keltek pánikot! Azt megteszi helyettem a politikusok által vezérelt sajtó.index.hu/belfold/2020/10/03/novemberben_tetozhet_a_jarvany_napi_220_halalesettel/

Nesze

sterimar 2020.10.03. 12:18:34

@Buchhalter: Nem én személyeskedek, hanem te. Én nem hülyéztelek le, te viszont igen. Én azt állítottam, hogy valótlanságot írtál, ami tényszerűen ellenőrizhető, ugyanis nem jelentett be a Wizz Air 20%-os leépítést október 1-től, ahogy eredetileg állítottad.
Ennyi.

Tsteinar 2020.10.03. 12:47:20

@sterimar: engedd el...olvasott valamit, amit nem tudott értelmezni. Tényszerűen tévedett, de ahelyett hogy beismerné elkezd vagdalkozni. Elmehetne politikusnak bármelyik oldalra ;)

Tsteinar 2020.10.03. 12:57:01

@I Love Buda: rokonaim vidéki megyeszékhelyen élnek...idén semmit se esett vissza az ár, egy ottani OC-s ismerős szerint az eladott db szám se csökkent jelentősen. Albérletek egy nap alatt elmennek, egy 15-16M-os lakásért 100e. Az ipari parkban a cégek tavasszal elküldték az ukrán, román melósokat - most munkaerőhiány van. Ha nem húzódik el ez a vírus itt nem várható, hogy megreccsen a piac. Nyilván Bp elsősorban a turizmus miatt más tészta, de évek óta azt halljuk, hogy majd jövőre jön az esés...

pizo 2020.10.03. 12:59:43

A vírus felerősíti dagadtka eddigi rossz gazdasági döntéseinek (ls lopásainak) hatását. Az ingatlanárakat a CSOK és a Babaváró erősen megnyomta, ez mesterséges beavatkozás volt a piaci viszonyokba. A cél alapvetően nem az volt hogy a 'zemberek' jobb lakhatási körülmények közé kerüljenek, hanem a fideszes építőhaverok nagyobb profithoz juttatása (amiből feltehetőleg vissza kellett osztani a vezérnek), valamint a GDP növekedése, hogy lehessen a GDP arányos államadósság csökkenésével kampányolni. Ha az erősen visszaeső gazdaság miatt egyszer kénytelen lesz a kormányzat az ingyenpénzeket visszavonni, akkor azonnal összeesik az ingatlanpiac, ráadásul a hitelintézetek azonnal pótfedezetet fognak követelni a hitelfedezeti ingatlan értékcsökkenése miatt.

Zoli

Andy73 2020.10.03. 13:51:07

@pizo: ingyen pénz nincs, a babaváró hitelt is vissza kell fizetni, csak akkor nem, ha három gyereket szülnek, de azok felnevelese sokkal többe kerül. Ugyanez vonatkozik a CSOKra is. Visszavonni sem vonnak vissza semmit, amit megkötöttek és már átutaltak, legfeljebb nem kötnek új szerződést hasonló kondíciókkal.

pizo 2020.10.03. 14:37:22

@Andy73: Pontosan tudom hogy nem ingyen pénz, de a piac beárazta ezeket a lehetőségeket, azért ugrottak így meg az ingatlanárak. A visszavonást is úgy értettem, hogy megszüntetik ezeket a lehetőségeket. Nyilvánvaló, hogy amit már folyósítottak, azt nem kérik vissza. Valami érdemi észrevétel a kommentem többi részére?

Zoli

Andy73 2020.10.03. 14:51:51

@pizo: A mostani (és sajnos valószínűleg még súlyosbodó) problémákat a vírushelyzet okozta, nem csak nálunk, hanem az egész világon, még nyugaton is.
Ami a magyar kormány általad említett intézkedéseit illeti, azokról ők is megmondták, hogy nem csak szociális juttatások, hanem a gazdaságélénkítés is a céljuk, ami a vírusig be is jött. Mindazonáltal pl. az a nagycsalád, amelyik eddig egy 20 éves kocsival járt, de most életükben először tudtak venni egy újat a 2,5 millás támogatással, szintén jól jártak, nem csak az autógyártók és az autókereskedők. Az ingatlanpiac pedig egy sokkal összetettebb dolog, amibe belejátszanak a külföldi befektetők és a turisták is, főleg Pesten, sok más tényező mellett.

Andy73 2020.10.03. 15:00:25

@pizo: "ráadásul a hitelintézetek azonnal pótfedezetet fognak követelni a hitelfedezeti ingatlan értékcsökkenése miatt." Ezt tudomásom szerint nem tehetik meg, ha egyszer már kiutalták a hitelösszeget. A törlesztőrészleteket persze emelhetik, de azt is csak akkor, ha nem fix fizetésűt kötöttek.

Andy73 2020.10.03. 15:04:36

@pizo: "Pontosan tudom hogy nem ingyen pénz"
Akkor miért hívod annak?

zuulululu 2020.10.03. 15:12:24

@Andy73:
"
a balatoni fellangolas a multe, az autoipar meg egyre inkabb döglödik.... ami meg az az egyeb gepipari beszallitok (elelmiszeripar, vegyipar)

De nagyon sok videki üzemben szazasaval teszik ki az embereket a gyarakbol.... az pedig nem jo elöjel a szolgaltatoipar kisvallakozoi szamara sem...

a vendeglatas meg mindenhol megdöglött, ott is ahol nem a külföldiekre alapoztak... ketszer voltunk este az elmlt 2 hetben vacsorazni haverral hetköznap, teljesen jo, vallalhato ettermek, dunantuli megyeszekhely... Egyik helyen este 9- kor csak mi voltunk, masik helyen meg +1 asztal...

na az ilyen forgalom a rezsi töredeket sem termeli meg.. es ezt nem fogjak meg több honapig csinalni..

egy kismeretü 60 fös etterem üzemeltetese also hangon minimal szemelyzettel 3M Ft/ho... berleti dijnelkül, nagyon alapra szamolva... Na most minimal bevetellel ezt nem huzzak sokaig.... senki nem fogja a vallakozok közül a sajat tökejet felelni....

"

Andy73 2020.10.03. 15:25:27

@zuulululu: Sajnos a vírus tényleg betett sok vállalkozásnak. Mindazonáltal az átlag magyar eddig sem járt hétköznap étterembe vacsorázni, inkább csak hétvégén vagy ünnepek alkalmából, és akkor sem túl gyakran. A gazdagabb réteg pedig még mindig tud, de ők nincsenek sokan.

nincs1agy 2020.10.03. 15:57:43

Nyilvánvaló, hogy csökkenésnek, Az rb&b-nek kaput, a beálló válság miatt sokan fogják piacra dobni márcsak azért is, mert a hitelmoratórium januártól már nem vonatkozik mindenkire.

pizo 2020.10.03. 16:20:59

@Andy73: Igen, alapvetően a vírushelyzet okozza, csak épp rámutat a magyar gazdaságpolitika bődületes hibáira is. Ha dagadtka nem felesleges, túlárazott beruházásokba ölte volna a pénzt, a gazdaság jobb helyzetből indult volna neki a vírushelyzetnek.

Zoli

Andy73 2020.10.03. 16:53:18

A gazdaságpolitika bizonyos részei szerintem is vitathatóak, mindenesetre összességében sokkal jobb, mint a vékonyabb és magasabb böszme idején. Egyébként szerintem is ráférne Orbánra a diéta és/vagy a több mozgás, már csak azért is, mert a túlsúly rizikófaktor a koronavírusnál is, de az alakja a legkevésbé lényeges szempont a kormányzásnál - bár 2006-ban még az is döntő tényező lehetett a választásnál, mert az emberek nagy része a külsőségek alapján dönt.

nincs1agy 2020.10.03. 17:13:45

@pizo: 2008-ban hogyan is fordultunk rá a válságra? úgy, hogy 2006 közepe táján a miniszterelnök azt közölte párttárasaival, hogy "Nincs tovább, azért nincsen, mert elkúrtuk." Meg azt, hogy "Annyival vagyunk túl az ország lehetőségein, hogy azt mi korábban nem tudtuk volna elképzelni."

Most sokkal jobb helyzetben van a költségvetés, jobb helyzetben van az ország..

pizo 2020.10.03. 17:59:10

@Andy73: Ne tereld a szót Orbán külsejére. Szerinted ha kivezetnék a CSOK-ot, az nem lenne hatással az ingatlanárakra?

Zoli

pizo 2020.10.03. 17:59:43

@nincs1agy: Jobb helyzetben... majd az idő megmondja.

Zoli

vuvuvu2 2020.10.03. 18:30:30

a most kell lépni azt jelenti, hogy a spirál lefele tart és aki az elején száll ki egy olyan befektetésből ahol a spirál lefele tart, kisebb a vesztesége, mint annak aki később száll ki. ismerőstől tudom milyen nyomott ingatlanárak vannak most pl. a 12. kerületben. (és tavalyhoz képest jóval alacsonyabbak.) btw: köszönő viszonyban sincsenek a tényleges árak a hirdetett árakkal. jelenleg vagy nincs tranzakció mert a tulaj nem megy egy adott árszint alá, vagy ha van, lényegesen alacsonyabb áron van tranzakció mint a hirdetett ár. az árak a posztban vázoltak alapján lefele tartanak, ezért ha valaki bajban van, akkor gondolkodjon előre, és lépjen mielőbb.

hopp11 2020.10.03. 19:17:43

@Buchhalter:
Az elemzők az indexen meg portfólión a nyári számokra mondták, hogy nem reálisak a kormány által közölt adatok, annál jóval többen vannak állás nélkül. Legutóbb, a szeptemberi adatokra az indexen is azt írták, hogy túl van a magyar gazdaság a nehezén, közel ugyanannyian dolgoznak, mint előző év azonos időszakában. Az más kérdés, hogy mindezen javulás azért tudott bekövetkezni, mert a kormány visszavonta a korlátozásokat, amik a gazdaságot visszafogták. Csakhogy most kezd annyira berobbanni a járvány, hogy könnyen lehet, a kornány kénytelen lesz újra korkátozásokat bevezetini. Akkor viszont a gazdaság fogja kárát látni.

Buchhalter 2020.10.03. 20:13:05

@Tsteinar: téged is elkéne engedni... azt mesélj ,melyik magyar megyeszékhely ,ahol szerinted még mindig a corona hiszti árakon mennek az ingatlanok és bérletek? Érdekes, város nevet nem írtál.

Buchhalter 2020.10.03. 20:17:57

@hopp11: a járvány hiszti túl lett tolva.Az illetékeseknek biztos megvolt erre a jó oka(pénz) . Nem tagadom a vírus létét,de ezzel az erővel minden influenza járványnál ezt el lehet játszani.Ja nem,mert az emberek egyre több helyen kezdenek bepipulni.Most nem a birka magyarokra gondolok. Kivi leszek,hogy az orvosoknak beígért hatalmas bérfejlesztést miből fedezik? Most azzal jönnek,hogy elszállt a hiány. AZ összes önkormányzattól elszedték az iparűzési adót + egyéb forrásokat. BKV-t letojják stb. Munkanélkülieket szintén + milliárdokért vesznek fegyvereket.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.10.03. 21:31:29

@Buchhalter: aha, szoval az eredeti kerdesre visszaterve, abban megegyezhetunk, hogy szo nincs oktober 1-i leepitesrol, sem az altalad hozott cikkben, sem masikban.

Andy73 2020.10.03. 23:23:34

@pizo: te terelted rá. A CSOK kivezetése nincs napirenden, legalábbis a kormánynál. Az ellenzék lehet, hogy megszüntetné, ahogy sok más családtámogatási juttatást is, adókedvezményeket, az SZJA-t pedig megemelnek. Az ingatlanárak így is esnek, de az a járvány miatt van.

pizo 2020.10.04. 09:24:34

@Andy73: Még Matolcsy is elhibázottnak látja a CSOK-ot: azenpenzem.hu/cikkek/oriasi-lehet-a-baj-mar-matolcsy-is-aggodik/6469/

Zoli

Andy73 2020.10.04. 10:42:34

Nézd, lehet, hogy ez is hozzájárult az áremelkedéshez, de jelenleg éppen csökkennek az árak, így a CSOK is relative többet érhet majd megint a jogosultaknak. Én nem irigylem a több gyereket vállalóktól, hiszen a nagyobb családoknak nagyobb hely is kell, és a gyereknevelés is sokba kerül. Régebben is volt egyébként szocpol.

pizo 2020.10.04. 11:11:32

@Andy73: Látom fújod a kormányzati mantrát. Az nyilvánvaló, hogy a CSOK nélkül is lett volna áremelkedés az ingatlanpiacon, de nem ekkora. És több helyen leírták már, hogy az áremelkedés akkora, hogy gyakorlatilag lenullázta a CSOK segítő hatását - de aki felvesz, a kötelezettségei ugyanúgy megmaradnak.

nepszava.hu/3058648_mar-semmire-sem-eleg-a-csok

"Mindezek következtében a csok-támogatás egyre inkább elértéktelenedik. A használt lakások országos átlagára a KSH adatai szerint a csok bevezetése óta 11,3 millió forintról 16,7 millió forintra emelkedett, Budapesten pedig 16,9 millió forintról 32,7 millió forintra ugrott. A drágulás mértéke így jócskán felemésztette a használt lakás vásárlásához felvehető, gyermeklétszámtól függően 600 ezer – 2,75 millió forintnyi csok összegét. Az elmúlt öt év áremelkedésének összege országosan a kilencszeresét, Budapesten a huszonhatszorosát teszi ki például az egy gyerek után igényelhető csoknak. De még a négy gyermek után járó támogatás összegénél is kétszer nagyobb volt a drágulás országosan, Budapesten pedig csaknem hatszoros.
Miután éves alapon továbbra sincs szó árcsökkenésről, legfeljebb a drágulás ütemének lassulásáról - tavaly óta az ingatlanárak 17 százalékkal emelkedtek –, a csok elértéktelenedése tovább folytatódik.
A 3 gyermek után - újlakásokra, illetve falusi csokként - igénybe vehető 10 millió forintos csok például ma már több mint egymillió forinttal kevesebbet ér, mint tavaly ilyenkor. Ha pedig az építkezők az energiahatékony megoldásokat alkalmaznák, az igényelhető maximális támogatás valódi értéke még alacsonyabb lenne – mutatott rá Rázsóné Szórády Csilla, az ÚjHÁZ Centrum vezetője."

Zoli

Andy73 2020.10.04. 14:15:00

@pizo: 2013 óta emelkednek az árak, most néhány évig megint stagnálás, de inkább csökkenés, ha úgy tetszik, korrekció várható. A CSOK egy tényező a sok közül, amely az árakat befolyásolja. Látom, nagyon beizgultal rá. Elárulom, hogy nagycsaládos vagyok, de nem vettük igénybe, mert már volt házunk. De ismerek olyanokat, akik részben ebből építkeztek.

Andy73 2020.10.04. 14:42:06

@pizo: igen, a tavalyi 10 milla már lehet, hogy csak 9-et ér, de azért az is nagyon komoly támogatás sokaknak. Ha te is vágysz rá, akkor te is vallalj három gyereket, csak rajta.

pizo 2020.10.04. 16:31:18

@Andy73: Már van gyerekem, házam, 0 segítséggel az állam részéről, továbbá 50 éves vagyok.

Zoli

Andy73 2020.10.04. 16:46:33

@pizo: akkor minden rendben. Nyilván tudud, hogy a nagycsaládosoknak ezt általában sokkal nehezebb elérni, ugyanakkor demográfiai szempontból több gyerekre lenne szükség, ezért támogatják őket jobban, illetve ösztönözni is próbálják a fiatalokat.

nincs1agy 2020.10.04. 17:08:09

@pizo: Elég, ha megnézed a makrogazdasági adatokat. Már persze ha képes vagy értelmezni őket.
süti beállítások módosítása