Pár évvel ezelőtt, amikor pörgött az ingatlanpiac, nem volt katasztrófa, ha rosszul fogalmaztad meg a hirdetésed szövegét. Amennyiben nem valamilyen irreális összeget szerettél volna kapni érte, legfeljebb annyi történt, hogy kicsit elcsúsztál és pár hónappal később, árcsökkentés után csaptál a vevőd markába. Olyan azért nagyon ritkán fordult elő, hogy valaki alul értékelte volna a saját lakását, házát. A magyar ingatlanpiac nem erről híres, sőt. Te laktál ott, tehát irányár, plusz tíz százalék.
A jelenlegi helyzet nagyobb körültekintést kíván
Jelenleg kicsit más a helyzet, most akár több hónapra, de akár évekre is elkaszálhatod az értékesítést egy rosszul meghatározott irányárra, egy rosszul megfogalmazott hirdetéssel. Az is igaz, hogy miután napról napra növekszik az eladó ingatlanok állománya a hirdető oldalakon, sokkal nehezebb megragadni a scrollozó érdeklődők figyelmét. Persze, ha erősebben hat rád a mindennek vége, kidurran az ingatlanlufi hangulat, akkor az is előfordulhat, hogy kevesebbet kérsz az adott ingatlanért, mint amit valójában kaphatnál. azt azonnal észre fogják venni a befektetők. Amennyiben reális árban gondolkodsz, akkor nehezebb kitűnni a sok sok hirdetés közül.
Az eladó ékszerdoboz, kiváló környéken szöveg, már senkinek a figyelmét sem ragadja meg.
Rengeteg pénzről, gyakran súlyos milliókról beszélünk, tehát nem árt körültekintőnek lenni. Az irányár megállapításához, az első körben természetesen érdemes körülnézni a piacon a hasonló karakterű ingatlanok között, de ezzel csak egy tól-ig képet kaphatsz.
A te ingatlanod, érhet akár milliókkal többet, mint a környékbeli konkurens ingatlanok
Egy ingatlan értékét három dolog fogja meghatározni: Környék, épület, illetve maga az ingatlan. A három közül természetesen a legfontosabb az a környezet, városrész, kerület, ahol az ingatlan található. Elvileg ezzel mindenki tisztában van, mégis csak elvétve látok olyan hirdetést, ahol valóban kiemelné a hirdető azokat az előnyöket, amiért valóban jó ott élni. Egy triviális példa: Rózsadombon található lakás négyzetméterára, akár a duplája is lehet egy vele szinte teljesen egyforma Józsefvárosban található ingatlannak, de vajon miért? Ezek azok a tulajdonságok, amiket érdemes kiemelni, megjeleníteni egy hirdetésben, Ha konkrétan rákérdeznék, hogy miért drágább környék a Rózsadomb, akkor sorolnátok, hogy csendes, biztonságos, jobb a levegő, zöld és még ki tudja mennyi remek tulajdonsága van. Arra már jóval kevesebben figyelnek, hogy kerületeken belül is vannak komoly eltérések. Az előbbi példánál maradva: II. kerület, Rózsadomb, Zöldmál, Törökvész, Pasarét négyzetméterárai, lényegesen magasabbak lesznek, mint a Vízivárosban található ikertesóiké. Sőt ez a különbség akár városrészeken belül is érezhető. Egy olyan ingatlannál, aminek ablakai a Margit körútra néznek, illetve egy sokkal csendesebb utcára néző intimebb lakásnál, a különbség jelentős lesz, akkor is, ha a kettő között nincs több mint 2 perc sétatávolság.
Érdekes, hogy mindenki tisztában van azzal, hogy a környék mennyire fontos életminőség szempontjából, (lokáció, lokáció, lokáció, biztosan hallottátok már ingatlanos videóban) mégis nagyon kevesen veszik a fáradságot, hogy a hirdetésben bemutassák azt. Az pedig annál is ritkább, hogy ezt valaki kiemelt címsor alatt tenné, tehát még jobban felhívná rá az érdeklődők figyelmét.
A legjobb vevőidet veszítheted el
A világ legnagyobb ingatlan hirdető oldalán például, külön lehetőség van arra, hogy környékbeli iskolákat megismerhesse az érdeklődő. Egy közeli, akár sétatávolságra található jó minősítéssel rendelkező sulinak értéknövelö hatása van, hiszen a gyerekes családoknak nagyon nem mindegy, hogy a csemete milyen intézményben folytatja a tanulmányait. Gondolom a szülők egyetértenek velem abban, hogy ez akár a jövőjét is meghatározhatja, tehát egy ingatlanvásárláskor hajlandóak többet szánni arra az otthonra, ami egy felkapott, jó hírű iskola közelében található.
Érdemes kicsit részletesebben foglalkozni a tömegközlekedés lehetőségével is egy egy hirdetésben. Legalább azon a szinten, hogy mennyi idő alatt juthat el valaki az első csomópontig.
Környék lakóközössége, biztonsága is fontos lesz, hiszen biztosan fog valaki a családból sötétedés után közlekedni az utcán.
Parkolóház, pékség, közért, edzőterem…… sétatávolságra. Várható e a környéken olyan beruházás, ami kényelmesebbé teszi a helyiek mindennapjait, illetve értéknövelő hatással rendelkezik.
Akinek ezek a szempontok fontosak, márpedig kinek nem azok, ők biztosan hajlandóak egyrészt magasabb áron vásárolni, másrészt a te ajánlatodat a konkurencia elé helyezni. Természetesen ezeket az előnyöket érdemes már a hirdetésben is tudatni a keresgélőkkel, lehetőség szerint kiemelt nagybetűs címsorral jelezve a hirdetésben.
Remélem sikerült meggyőzni arról, hogy az általad kiváló környéknek aposztrofált, közvetlen környezetedet kicsit részletesebben mutasd be az érdeklődőknek, igazi vevőmágnes lehet. Garantáltan megtérül a rászánt idő, energia.
Milovecz Laci
budai ingatlanközvetítő