A marketing fogalmára rengeteg definíciót fogalmaztak már meg. Nekem az tetszik a legjobban, hogy a marketing nem más, mint az igazság vonzóan tálalva. Mi ez, ha nem maga a home staging? Ma még kevesen használják, hszen dübörög a piac. Megjelenik egy ingatlan a hirdető oldalakon és amennyiben nincs milliókkal túlárazva meg is találja a vevőjét.
Fel sem merül, hogy többet is kaphatnál érte, pedig de!
A marketingnek, homestaigignek az a feladata, hogy gyorsabban, vagy magasabb áron találj vevőt. Olyan érzelmi töltettel lásd el az adott ingatlant, hogy a vevőd ki se akarjon menni onnan, ott azonnal jól érezze magát, ne sajnálja érte a magasabb vételárat. A magasabb ár itt milliókat jelent.
Mikor a 2008-as válság után sikerült vásárolnunk felújításra, értékesítésre kisebb lakásokat, kevés tudatossággal, de úgy újítottuk fel, rendeztük be, hogy elérjük a beleszeretős hatást. Teljesen berendeztük, minden került bele. Legtöbbször síkképernyős tv, kanapé, bútorok, szőnyegek, minden egy ismerős lakberendező ajánlása alapján. Általában tényleg nagyon jól néztek ki, büszkék is voltunk rá.
Otthont árulsz vagy lakást?
Mindig az átlagos piaci ár fölé áraztuk be. Egyrészt, mert tudtuk, hogy elmegy annyiért, másrészt pedig nem lakást árultunk, hanem otthont, érzést és a kettő nagyon nem ugyanaz. Alkuba sem nagyon kellett belemennünk. Jelzem mindez a válság alatt, amikor a jelenlegi tranzakciószám töredéke valósult meg. Olyan alku próbálkozások voltak, hogy amennyiben a tv marad, akkor jó az irányár, persze, hogy maradt. Egyébként mindig szívesen adtuk a lakáshoz a berendezést, így éreztük kerek egésznek.
A bútoráruházaktól van mit tanulni
Nem lehet véletlen, hogy amikor egy bútoráruházban jársz, akkor is kialakított demo szobákban, nappalikban, konyhákban tudod megnézni a megvásárolható bútorokat. Rengeteg ötletet, inspirációt kapsz. Neked is, nekem is sokkal könnyebb így eladni valamit. Eszedbe nem jutna addig zöld díszpárnát venni, ameddig meg nem látod, hogy milyen jól néz ki a szürke kanapédon, amit akkor vettél, mikor a fehér komódot, mert annyira jól nézett ki együtt a bemutató nappaliban. Itt is érzelmekre apellálnak. Mi pedig az érzelmeink hatására döntünk. A kanapén pléd van, a könyvespolcon könyv. a kis asztalon színes magazin, kis személytelen dísztárgykkal. Soha semmi sem üres és semmi sem személyes.
Mi a teendőd?
Én általában annak a híve vagyok, hogy amilyen munkát csak lehet, szakemberrel végeztetek el. A legjobb barátom keresője itt is segíteni fog. Meg tudod nézni a munkájukat, előtte utána képek tömkelege segít abban, hogy megtaláld a számodra ideális szakembert. Készíttess vele költségvetést, de szerintem hagyd őt dolgozni.
Egyedül sem lehetetlen, de hidd el, hogy sokkal macerásabb. Egy tisztasági festés majd biztosan kell. Tegyük fel, hogy jó ízlésed van. de akkor sem tudod, hogy a bútorokat, kiegészítőket honnan tudod beszerezni, nem biztos, hogy összeáll a fejedben egy egységes koncepció, illetve nem pálya amikor a lakásban marad valami, ami kicsit régi, nem is megy annyira az új arculathoz, de neked fontos. Persze ötleteket találhatsz különböző magazinokban, közösségi média felületeken, szóval abból nem lesz hiány.
Ennyire működik.
Egy XII. kerületi másfél szobás lakás, közepes állapot. Tudjátok, az a kategória, amit megörökölsz, nagyi bútoraival. Hamutartó, kockás pléd, bekeretezett családi fotók, a polcokon a világirodalom remekei sorozat színes kötésű kötetei. Mikor megkeresett az örökös a harmadik hónapja árulta, de semmi érdemleges nem történt, csak jöttek és mentek a nézelődők. Aránylag jó volt már az irányár a folyamatos csökkentések miatt, de nem ment el.
Azt javasoltam, hogy pakolják ki a lakást
Legyen egy tisztasági festés
A régi zuhanykabint cseréljük ki újra, illetve azt hiszem két csapot cseréltünk még ( szerencsénkre kb nyolc éve felújították, bár ezt a régi bútorzat jól palástolta)
A régi polcokat fehérre festve, kicsit antik hatást hoztunk össze, majd a nappaliba került egy kanapé, egy dohányzóasztal, két komód, egy tévé, illetve egy szőnyeg, hálóba egy franciaágy és egy éjjeliszekrény is.
Természetesen a tisztasági festés után, az egész lakás sokkal világosabbnak, hangulatosabbnak tűnt. Ahogy azt egy régebbi bejegyzésemben írtam, ilyenkor érdemes kivenni a lakást a piacról két hétre. Így is történt, majd négymillió, (igen jól látod négy millió) forintot emelve az áron, visszatettük.
Az eredmény felülmúlta az elvárásainkat. Az első érdeklődő vette meg, minimális (kétszázezer) forintos alkuval, de volt még két érdeklődő közben, akiket szintén érdekelt, tehát nem nagyon kellett aggódnunk alku közben.
A matek:
Nem egészen másfélmillió forint ráfordítás, hárommillió nyolcszázezer forinttal magasabb ár és 13nap értékesítési idő a ráncfelvarrás után.
Szerinted megérte?
Milovecz Laci
budai ingatlanközvetítő