A te lakásod valóban eladó, te tényleg költöznél. Ezt fontos kihangsúlyozni, mert akkor ez a blogbejegyzés neked szól. Nem tartozol azok közé, akik meghallván az idők és a média szavát, kiteszik a legnagyobb értéküket a piacra, (nem írom, hogy el akarják adni, mert nem akarják) hogy annak az árából kettő jobbat vásároljanak. Tehát beárazzák valami eszméletlen módon, majd miután megkeresi őket az ingatlanos szakma kevésbé felkészült része, azt gondolják, hogy többet is lehet kapni érte, tehát elkezdenek a dollárjelek villogni a szemük előtt és az 50 nm-es lakásból, már úgy szeretne kipattanni, hogy két 60nm-es is kijöjjön belőle. Így mennek felfelé az árak, hiszen a többi optimista tulajdonos is emel, a vevő meg megvonja a vállát és nem vásárol. Te pedig csak nézel és azt látod, hogy hiába jók a hitelek, hiába lennél hitelképes, mehetnél nagyobb, kertesebb, szebb, zöldebb otthonba, valahogy mégsem tudod, hogy hol vesztetted el a fonalat.
Nos, ott tartottunk, hogy nem keresnek a vevők, hiába hirdetsz, de két három hét után már az ingatlanosok is elfelejtettek, mit tehetnél? Természetesen az első javaslatom, hogy keress meg egy jó ingatlanost.
Ha azt gondolod, hogy végig tudod majd az egészet menedzselni, akkor elég, ha ezt a három dolgot megfogadod és meg is találhatod a komoly érdeklődődet.
Készítsd fel a lakásod eladásra
Akár egy tisztasági festés, nagyobb takarítás, ablakok lemosása, sokat dobhat rajta. Mindenki érzelmi döntést hoz és jól van ez így, te is arra játszol. Úgy várd a vevőket, hogy megteremtsd azt a miliőt, ahol ő jól érzi magát. Árulod a portékádat. Te ott veszel gyümölcsöt, ahol látod a barna foltos almát, vagy ott ahol ahol tisztán csillog a gyümölcsön a héj? Láttál már úgy autót, bármilyen kereskedésben, hogy nem volt lemosva, kitakarítva? Egy régebbi megbízóm, akárhányszor mentünk, vagy pogácsát, vagy almás pitét sütött, de olyan illat volt, hogy nem akartunk kimenni. Mindig csilli villi rend volt. Negyedik megtekintésre ment el az ingatlan, a válság idején, ami akkor nagyon nagy szó volt. Semmivel sem voltak jobbak a paraméterei mint a versenytársainak, de ezt vették meg.
Hirdess jól, jó helyeken
Ha marketinges vagy, alá tudod támasztani, hogy a hirdetések minősége nagyon sokat számít. Fotók, tematikus leírás, alaprajz a minimum. Mindenhol, ahol csak tudod adj hírt róla. Tényleg kevés, a feldobtam egy alaprajzot írtam két sort hozzáállás. Aki így hirdet, gondolom megerősít, hogy maximum egy-két hétig csörög a telefonja és a vonal végén ingatlanosok jelentkeznek. Olyan hihetetlen információ dömping van ezen a piacon is, hogy így egyszerűen elvérzel. Ráadásul ma, nem csak az az egy hirdetőportál van, amit a legtöbben használnak. Hidd el, nem csak ott keresnek az emberek ingatlant. Engedd el a fantáziádat bátran.
A harmadik pedig az irányár
Senki nem fog Merci áráért Suzukit venni, azt az elején leírtam. A komoly eladási szándék nélkül brutális áron hirdetők irányárát nem veheted alapul, mert ők csak ingyen hirdetgetnek. Pontosan ezért fog félre vinni a hirdetőportálokon kiszámolt átlagos nm ár is, hiszen beleszámolták azt az ingatlant is, aminek akár háromszor annyi a nm ára, mint az átlag. Ráadásul fogalmuk sincs, hogy milyen áron keltek el az adott lakások, pedig az lényegesen fontosabb, minta hirdetési ára. Láttunk már Bem rakparton 3 millió feletti nm árat, utcára néző ingatlanban, közepes állapotúnak is csak jóindulattal mondható házban. Tehát légy realista.
Ha betartod ezt a három alapszabályt, az biztos, hogy előnyben leszel a többi hirdetővel szemben és nagyobb eséllyel találod meg a vevődet.
Milovecz László
budai ingatlanközvetítő