Fizetnél e, akár 10 millió forintnál is magasabb összeget hetente, egy ház falán fel-fel tűnő hirdetésért? Nem? Szerinted vannak, akik akár versenyeznek egy ilyen lehetőségért? Mit szólnál hozzá, ha úgy fokoznám a dolgot, hogy azt mondanám, hogy a világ egyik, ha nem a legdrágább utcájában, nem adják ki az épületben található lakásokat, irodákat azért, hogy a reklámokat meg tudják jeleníteni a homlokzaton és még így is horror áron cserélnek gazdát az épületben az irodák. Sőt annyira jól jövedelmez, hogy azt is megengedhetik maguknak, hogy időnként szüneteltessék a reklámok megjelenítését és helyettük fantasztikus digitális műalkotásokat jelenítsenek meg.
Biztos, hogy láttad már, csak nem sejtetted, hogy lakatlan
Nem egy szellemházról beszélünk, egy romantikus kis helyes sarokházról, amit tiszteletből, kegyeletből meghagyott a város közepén a helyi közösség, vagy a polgármester. Nem ám, hanem egy több mint 110m magas toronyházról. Abban is teljesen biztos vagyok, hogy tévében, interneten, fényképen, de valahogy te is találkoztál az épülettel, de nem gondolnád, hogy tulajdonképpen lakatlan. Ha leírom, hogy Times Tower-nek hívják és a Times Squeren található, akkor már jobban be tudod határolni, hogy New York Manhattan városrészében kell keresned a megoldást.
Egy tér, amit újságról neveztek el
A torony épületébe egyébként 1905-ben költözött be a Times és az újság akkori tulajdonosa arra is rávette a város vezetését, hogy a teret A Times-ról nevezze el. (eljátszottam a gondolattal, hogy nálunk is jó lenne egy Kiskegyed tér, de legalább egy Blikk köz jól jönne) 1928. november 6-án bevezették a Motograph News Bulletin néven ismert elektronikus hírlevelet (köznyelven cipzárnak hívták) az épület homlokzatán, a negyedik emelet közelében. Ez volt talán a mai fényreklámok hírnöke. A cipzár eredetileg 14 800 izzólámpából és egy láncos szállítórendszerből állt. Az egyes levélelemeket betöltötték a keretekbe, így futtatták körbe a hírek címsorait. Az olyan fontos híreket is itt jelentették be, több mint 100 000 ember előtt, 1945 augusztus 14,-én, hogy Japán feltétel nélkül megadja magát.
A Times-nál tudtak bulizni, ebből hagyomány lett
A Times beköltözésének első évben szilveszterkor, már hatalmas ünnepséget és tűzijátékot tartottak a torony tetejéről, ami 200 000 nézőt vonzott Aztán 1908-ban gondoltak egy merészet és váltottak egy látványosabb attrakcióra, aminek persze a megjelenítése sokat változott az idők folyamán, de a lényeg megmaradt. Ez az úgynevezett időlabda, amit szilvesztekor éjfélkor engednek le a visszaszámláláskor. Ez az esemény 1908 óta a szilveszter csúcspontja az Egyesült Államokban. Így jelzik az éjfélt, amikor is a (Jóbarátok rajongók biztosan emlékeznek rá) a szerelmesek megcsókolják egymást . Az időlabda egyébként nem csak egy tartalom nélküli látványosság, hanem nagyon fontos szerepe volt a hajósok életében. Meghatározott időpontokban engedték le, hogy a part mentén horgonyzó hajók navigátorai be tudják állítani, illetve ellenőrizhessék a cronométereket a hajón. Ez az esemény évente egymillió embert vonz, tehát a téren minden szilveszterkor ennyien buliznak. Azért csak ennyien, mert a rendőrség délután három óra körül lezárja a teret és se ki, se be, senki. Leghamarabb az új évben juthatsz ki onnan.
Lehman Brothers ingatlanosai jól kalkuláltak
1995 márciusában a One Times Square-t 27,5 millió dollárért eladták a Lehmann Brothers pénzügyi szolgáltató cégnek Az új tulajdonosok úgy ítélték meg, hogy nem lenne költséghatékony új bérlőket elhelyezni a toronyban. Ahhoz, hogy alkalmassá tegyék a bérbeadásra, nagyon magas felújítási költségekkel kellett számolniuk, ami nem volt arányban, a kicsi bérbevétellel, amelyet korlátozott alapterülete jelentene. Ehelyett úgy döntöttek, hogy a tornyot reklámhordozóként forgalmazzák, így kihasználják a téren található kiemelkedő helyet.
Nem nyúltak mellé. Két év múlva 117 millió dollárért adták el a tornyot és az eladással kapcsolatos beadványokból kiderült, hogy akkor, tehát 1996 körül az óriásplakátok, fényreklámok, évi 7 millió dollár bevételt generáltak. Ma ez az összeg ennek valószínűleg a többszöröse.
Megéri? Hát persze!
Hétköznapokon is a világ egyik legforgalmasabb utcája, évente több mint 100 millió látogatóval, rengeteg csilli-villi fényreklámmal, elképesztő árakkal, a világ minden pontjáról idesereglett turistával. Nem is beszélve a szilveszterről, amikor az USA televíziócsatornái, egy álló nap innen közvetítenek, óriási nézettséget generálva egy egy ütős fényreklámnak. 2019-ben a Samsung készített, egy egyedülálló reklámot, ami egy 110 m magas led fal, brutális 1312 × 7380 pixeles felbontással.
Már csak egy kérdésem maradt:
Fizetnél e, akár 10 millió forintnál is magasabb összeget hetente, egy házfalán fel-fel tűnő hirdetésért?
Milovecz Laci
Budai ingatlanközvetítő